Book Lovers Challenge #1

miercuri, 1 august 2012

| | |
E timpul pentru rezolvarea primei cerinte din cadrul provocarii lansate de fetele de la Walking on Letters, carora le multumesc mult. Fetelor, sunteti foarte ingenioase! Azi trebuie sa raspund la prima intrebare: "Cum a început pasiunea ta pentru cărți? Ce romane te-au făcut să iubești lectura și de ce?" Asta o sa fie foarte interesant...

Pasiunea mea pentru carti a inceput cand aveam cinci ani. Nu, nu glumeasc. Atunci am citit prima data primul meu cuvant. Sa nu va ganditi ca parintii mei m-au fortat sa invat ca sa pot ajunge la Harvard si sa devin Enstein. Nope, nu asta este planul :)
Mama are o meserie care o forteaza sa citeasca foarte mult. Nu carti, ci dosare...Si, in anumite perioade ale anului are mai mult de lucru. Intr-o zi am rugat-o sa imi citeasca o poveste din noua mea carte cu zane (o, si inca ce fana eram cand de-abia puteam ubla...). Ea, fiind ocupata, mi-a spus ca nu poate decat mai tarziu. O perioada am stat si am privit-o cum se uita la foaia de hartie, intorcand una cate una filele. Si atunci m-a fulgerat gandul: "Ei, de ce sa nu imi citesc singura?". Asa ca mi-am luat carte in brate, m-am dus in camera mea si am inceput. Unele litere imi erau deja cunoscute. Cele mai multe erau "hieroglife" pentru mintea mea. Cand intalneam una din cea de-a doua categorie, dadea fuga la mama si o intrebam pe foile ei "ce litera e asta?". Mama, nestiind ce imi cocea mintea imi dadea raspunsul si apoi se adancea din nou in lucrul ei. Timp de cateva minute stateam cu ochii doar la litera aceea, repetandu-mi in gand numele ei. Apoi ma intorceam la treaba mea. Si tot asa, defiland prin casa, am reusit sa le retin pe toate.
Intr-o zi stateam foarte adancita in povestile mele cu zane, cand mama a venit pe neasteptate la mine in camera si m-a vazut. Uimita m-a intrebat ce Dumnezeu fac acolo, stand si holbandu-ma la foi fara desene. Cand i-am raspuns ca citesc, cu un aer foarte solemn, ea a inceput sa rada, gandindu-se ca inventez povesti in minte, cu cartea in fata, ca sa par mai intelectuala. Noroc ca m-a rugat sa ii arat si ei "cum citesc". Cand am inceput sa silabisesc cuvintele, asa cum puteam si eu, a fost una dintre putinele dati cand am vazut-o pe mama gata sa lesine :) Privelistea aia mi-a ramas intiparita in minte pana acum...
Apoi m-a ajutat si ea, ca sa pot citi cu voce tare si din ce in ce mai repede. Am inceput sa devorez cartile cu zane si printese de prin casa. Dupa un timp am trecut de perioada "roz" din viata mea si m-am apucat de povest "serioase": Fratii Grimm, Hans Christain Andersen, Arghezii cu "Cartea cu jucarii" si tot soiul de carti pentru copii. Lumea a inceput sa imi aduca carti de ziua mea: enciclopedii, carti fara ilustratii sau cu foarte putine.
De 1 iunie am primit prima mea carte adevarata: "Black Beauty" de Anna Sewell. Am pomenit de faptul ca sunt obsedata de cai, nu? Cand aveam 7 ani am cerut unul in apartament :))  Aia a fost cartea care m-a marcat enorm, prima pe care nu am putut-o lasa din maini nici macar la masa. Am terminat-o intr-o saptamana, pe cand aveam 6 ani. Apoi a urmat "Singur pe lume" de Hector Malot.Tin minte ca eram la plaja si citeam ca o obsedata. Nu ma interesau nici castele de nisip, nici apa, nici jucatul cu mingea. Doar Remi si maimuta Sufletel impreuna cu cateii si batranul Vitalis. Sa nu va spun ce am plans in momentele... tragice.

Eram in clasa a doua. Bunicul era foarte grav bolnav, aproape de...faza finala a vietii, iar mama si tata au plecat pana in sud pentru a vorbi cu un medic renumit. Eu sateam cu ceilalti bunici, dar mergeam des la spital si ma intorceam mai nefericita. Nici macar la scoala nu vroiam sa merg. Cand s-au intos, mi-au adus ceva ca sa ma scoata din starea in care ma aflam: primele 2 volume din Harry Potter. Am inceput sa citesc primul volum prin spitale sau pe la scoala. Eram atat de incantata de lumea lui J.K.Rowling, dar realitatea m-a facut sa tot las cartea jos. Inainte de ziua mea cu trei zile bunicul a murit. Atunci am lasat cartile pentru o perioada buna de timp, iar Harry si Hogwarts asteptata inca trei luni pentru a fi deschisi din nou. Dar cand am facut-o nu le-am mai lasat jos. Pana azi sunt cartile mele favorite. Lansarea ultimului volum m-a prin pe scarile librariei la 7 dimineata, astepand cu o mama foarte somnoroasa sa se deschida usile. Sunt mandra ca am luat primul volum de la primult transport. Inca mirosea a cerneala... Mi-am facut obiceiul ca in fiecare vara sa citesc seria :) Si inca imi transpira palmele cand Harry se bate cu Cap-de-Mort, sau Herrmione este transformata in pisica din cauza Polipotiunii. Da, Harry Potter a fost si ramane cartea copilariei mele. Mereu cand ma gandesc la anii  aceia din viata imi aduc aminte de Hogwarts si de Marry Poppins, eroina lui Travers, de care am fost "indragostita" o perioada de doi ani si pe care am interpretat-o in clasa a V-a la un concurs de teatru. Si mi-a si iesit :)
Fantasy-ul adolescentin a inceput cu "Amurg" :). Nu va mirati, am fost si eu foarte obsedata...Apoi a urmat "Fortele raului absolut", "Academia Vampirilor" si tot suvoiul de la Leda. La categoria clasice am inceput sa le ador pe surorile Bronte, pe Jane Austen, Margaret Mitchell... cartile vechi din biblioteca cu miros de praf si acel sentiment de caldura care ti-l trezesc in fundul stomacului.
Lectura reprezinta o parte importanta in viata mea, o parte la care nu as renunta niciodata. Ea m-a facut creativa, plina de imaginatie, atenta la detalii. Si in viata asta, in care nimic nu e sigur, pot spune clar un lucru: nu voi inceta nicodata sa citesc :)

4 comentarii:

Only Books spunea...

Imi place articolul, in special faptul ca ajung sa stiu mai multe despre persoanele din spatele blogurilor:).

Dee.

dark_eyes spunea...

Da, sunt de acord cu tine; asa reusim si noi sa stim mai bine cu cine impartim blogosfera :) Super initiativa!

Patty spunea...

Harry Potter mi-a marcat si mie copilaria, mai ales ca "HP si Piatra Filozofala" a fost primul roman citit de mine la finalul clasei I. Cap-coada, fara ajutor din partea mamei :)). Frumoasa postare, m-au impresionat mult de tot amintirile tale despre carti :*

dark_eyes spunea...

Da, Harry Potter va fi o carte citita mult timp de acum incoace. Si eu am stat cu un nod in gat cand am scris asta :) Mi-am adus aminte de copilarie foarte mult...

Trimiteți un comentariu