A swift pure cry de Siobhan Dowd

marți, 30 octombrie 2012

| | |
What they said: "Shell Talent's life has been hard since the dead of her mam. Her dad has turned his back on reality, leaving Shell to care for her younger brother and sister. She is bored of church, often skips school and shares cigarettes and irreverent jokes with her two friends, Birdie and Declan. When a new young priest, Father Rose, arrives in her small Irish community, something mysteriously shifts and Mam's spirit seems to return to earth, kindly ghost. 
But when Shell finds an old pink satin dress in the back of Dad's wardrobe, strange and terrible events are unleashed. She finds herself the centre of an escalating scandal that rocks Coolbar to it's foundations and all her courage and strength is needed to face the ordeal, in this magnificent and heartbreaking debut novel inspired by a true story.

 What I say:  Ei, fir-ar, nu stiu cum sa incep... De zece minute tot scriu si sterg si scriu. Da, va ganditi bine. Mie nu mi s-a mai intamplat ceva de genul niciodata. Cartea asta a fost incredibila, dar nu stiu daca am inteles-o chiar perfect. Oare am inteles-o bine?  Daca mi s-a parut ca "De veghe in lanul de secara" mi-a dat de gandit, inseamna ca nu am citit nici o carte scrisa de Siobhan Dowd. Stilul ei este pur si simplu... magic. Felul sensibil in care descrie lucrurile din perspectiva protagonistei, modul in care expune oraselul Coolbar pentru ochii infometati ai cititorului, culorile pe care le foloseste ca sa reprezinte o paleta de sentimente cat mai vasta, totul este construit in cel mai mic si mai perfect detaliu. Fiecare cuvant are locul lui, fiecare replica este gandita si calculata de mintea complexa a autoarei. De la coperta, la poveste si pana la multumiri, totul este ireprosabil, trezind in tine niste emotii confuze pe care nu stii cum sa le redai intr-o amarata de recenzie...
Cum bine ati ghicit, cartea asta mi-a fost recomandata de profa mea de engleza, o semi-zeita a cartilor :) Ea ne-a luat pe toti din clasa si ne-a dus pana la Consiliul Britanic, ca sa ne facem abonamente. Nici nu iti vine sa crezi cate carti nedescoperite zac in biblioteca aia micuta. De-abia astept sa dau o fuga ca sa mai imi iau ceva carti :) Daca aveti BC la voi in oras, sa nu va vad fara abonament!
Si da, m-a avertizat ca este o carte heartbreaking (aaaa...scrie si pe coperta!), dar eu nu si nu, vreau sa o iau pe asta. Ma trezesc ca sunt la pagina 100 si ceva si nu am inteles nici macar o iota. Povestea mi se parea atat de confuza! Ma intrebau colegii cum e cartea, iar eu nu puteam raspunde decat cu "Nu stiu inca. Sunt putin cam in ceata..." Unii ma sfatuiau sa o las balta si sa ma apuc de altceva (ma asteapta inca 15 carti pe masa). Dar am simtit eu ca povestea o sa se clarifice mai tarziu, si chiar asa a si fost. Sunt extrem de fericita ca nu am ascultat lumea si m-am luat dupa propriile mele instincte. As fi ratat o carte mai mult decat extraordinara. Sa o citesc a fost o provocare, dar la sfarsit mi-am dat seama ce capodopera tin in mana.
Si totusi, ceva nu ma lasa sa imi vad de Delirium 2. Am sentimentul ca "A swift pure cry" are atat de multe de oferit, si eu am primit destul de putin. Stiu ca, dupa sute de cuvinte se ascund sute de pasaje secrete cu mesaje codificate care asteapta sa fie intelese, dar momentan este peste puterea mea de intelegere. Mi-am comandata si eu cartea de pe Libris, daca tot era promotie. Promit ca, dupa cativa ani o sa o iau sa o recitesc. Poate atunci reusesc sa mai decodific niste mesaje.
In romanul lui Dowd gasim prezentata o Irlanda a anului 1984. Actiunea se petrece intr-un orasel mic, de la malul marii. Genul acela de loc unde toti se cunosc si vestile calatoresc de la o casa la alta cu viteza luminii. Aici ne intalnim cu Shell Talent, o fata obisnuita de 15 ani. Doar ca viata ei este extrem de iesita din comun. Dupa moartea mamei sale, protagonista a ramas singura, cu un frate si o sora de ingrijit si un tata ce cade in patima alcolului si devine fanatic religios. Totul se duce de rapa, iar credintele lui Shell nu mai au nici o valoare si incep sa paleasca.
Apoi apare Parintele Rose. Si eroina noastra incepe sa creada din nou in speranta. Incepe sa vada lumea cu alti ochi. Mama apare tot mai des, o prezenta calauzitoare ce o ghideaza pe Shell prin intunericul unei povesti care o sa faca sa plangeti ca si un copil...
O recomand cu toata caldura. Aveti rabdare si studiati fiecare paragraf, pentru ca nu este o lectura usoara si nici o poveste obisnuita, cu happy-end. E o poveste adevarata.

Titlu: A swift pure cry
Autor: Siobhan Dowd
Nr. pagini: 320
Editura: David Fickling Books

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu