Delirium de Lauren Oliver

marți, 23 octombrie 2012

| | |
What they said: "Before scientists found the cure, people thought love was a good thing. They didn’t understand that once love -- the deliria -- blooms in your blood, there is no escaping its hold. Things are different now. Scientists are able to eradicate love, and the government demands that all citizens receive the cure upon turning eighteen. Lena Holoway has always looked forward to the day when she’ll be cured. A life without love is a life without pain: safe, measured, predictable, and happy.

But with ninety-five days left until her treatment, Lena does the unthinkable: She falls in love"

What I say: Cum. Am. Supravietuit. Fara. Sa. Citesc. Cartea. Asta?!
Adica, stiam de atata vreme despre ea si nu am pus mana sa dau "comanda" pana cand m-a luminat Roxtao? Fara giveaway-ul ei as fi inca nestiutoare? Cum ma mai suport?
Terminand cu problemele mele existentiale (sa stiti ca sunt inca certata cu mine), volumul lui Oliver m-a lasat masca de uimire. Nu stiu la ce ma asteptam, dar am cam dat-o-n bara cu presupunerile. Nu am citit absolut nici un review sau comentariu de pe Goodreads pentru ca imi era frica de spoilere si de alte critici prin care puteam sa deduc ce se intampla in carte. Stiam doar ideea principala si nota de 4.07. Asa ca recenzia mea este suta la suta prima pe care o citesc :) Mai vad eu dupa...
Probabil ca va dati deja seama ca ador cartea asta. A devenit una dintre preferatele mele foarte rapid. Si nu este din cauza personajelor, cum se intampla de obicei, ci din cauza stilului, a conceptiei in sine. Lauren Oliver este o zeita a cuvintelor. Totul, de la descriere pana la dialog, este construit cu multa migala, fiecare cuvant la locul lui, astfel incat firul narativ curge de la sine, foarte natural. Nimic nu este fortat sau introdus aiurea. Stilul autoarei m-a impresionat in mod deosebit si cred ca Lauren este una dintre cele mai bune scriitoare pe care le-am citit.
Insa si ideea cartii completeaza si ajuta maniera de scriere. Fara povestea asta, cuvintele lui Lauren ar parea mult mai banale. De exemplu, atunci cand sunt descrise primele sentimente prin care protagonista isi da seama ca se indragosteste, Oliver se sprijina pe faptul ca totul, de la tremuratul vocii pana la ritmul accelerat al inimii, este nou in lumea pe care o creeaza. Primele simptome ale bolii-amor deliria nervosa- sunt descrise atat de colorat, atat de realist, incat ai senzatia ca tu esti Lena si simti fluturii care ti se zbat in stomac. Transpunerea cititorului in carte este, in cazul de fata, foarte reusita. Pur si simplu te cufunzi in carte si traiesti acolo. Asta e un sentiment autentic, nu? Multi cititi numai pentru a simtii cum sunteti trasi in alta lume. Daca e si cazul vostru, "Delirum" o sa fie foarte bine primita.
Mi-a placut modul in care erau expuse gandurile Lenei. Mi s-au parut potrivite situatiei, deloc nenaturale. Fiecare traire se infatiseaza intr-un mod placut, captand cititorul intre paginile cartii. Am apreciat si pasajele descrptive, chiar daca incetineau ritmul actiunii destul de mult. Dar pana la urma asta le este rolul, nu?
Un fapt care m-a surprins este asemanarea dintre "Delirium" si "Uratii". Sigur, povestea nu este aceeasi, dar am observat ici-colo niste aspecte care coincid: operatia si varsta la care esti nevoit sa o faci, existenta unor forte rebele care incearca sa fie ascunse, ezitarea eroinei intre ceea ce stie si adevarul despre lumea falsa in care traieste. Insa, personal, am admirat mai mult seria lui Oliver. Are acel ceva care te face sa nu o mai lasi jos din mana.
Mi-au placut mult si personajele, iar Lena, desi la inceput mi s-a parut prea "cuminte", a evoluat surprinzator pe parcursul volumului, devenind, spre final, un caracter puternic. Tot respectul pentru transformarea ei. Hana a fost personajul de care am fost pur si simplu fascinanta si o iubesc dublu pe Lauren pentru nuvela din perspectiva ei. O termin si vin cu recenzia. Alex mi s-a parut foarte dulce, mai ales spre final, dar nu e genul meu de crush. Si vreau sa vad ce se mai intampla cu Grace, verisoara Lenei. Simt ca fata aia o sa aiba ceva de spus mai incolo. O prezentare super scurta, dupa care ma opresc, ca sa nu va stric placerea lecturii...
Intr-un Portland distopic si foarte linistit, intalanim pentru prima oara un concept special. Dragostea este considerata ca fiind cea mai grava boala si toti cei infectati sunt renegati sau pur si simplu dispar peste noapte. O operatie perfectionata de-alungul timpului are grija ca toti locuitorii sa fie protejati de efectele amor deliria nervosa. Dar pana la 18 ani, populatia este expusa. Exista sute de norme de siguranta, sute de reguli impuse si sute de oameni care vegheaza asupra orasului, asigurandu-se ca boala nu atinge nici un centimetru orasul. Insa nici toate masurile de protectie din lume nu pot sa tina la distanta dragostea. Si Lena o simte pe propria ei piele....
Categoric va rog sa o cititi! Merita din plin :)

Titlu: Delirium
Autor: Lauren Oliver
Nr. pagini: 480
Editura: HarperTeen

Din aceeasi serie:

  • Delirium (vol.1)
  • Pandemonium (vol.2)
  • Annabel (vol. 2.5)- coming soon...
  • Requiem (vol.3)- coming soon...



9 comentarii:

Rose ღ spunea...

Imi place mult recenzia. <3 Chiar vreau sa o citesc ^^ Sper sa apara la noi inainte sa se lanseze filmul - Evan Peters o sa joace 50%! Waai <33

dark_eyes spunea...

God, pot sa iti simt entuziasmul prin calculator :))
Si eu sper ca o sa o publice repede, dar ma rog sa nu puna o coperta gen "Hex Hall" pentru o carte atat de faina. Asteptam si vedem, cum am facut mereu.

roxtao spunea...

Doamne, ce incantata sunt ca ti-a placut! :D Mersi pt mentiune ;) Sa vezi ce o sa ne roadem unghiile pana in martie, cand apare Requiem. De fapt..pana in decembrie, ca mai apare o nuvela, Annabel, era sa uit..
Ah, mi-a atras atentia ce ai scris despre trasaturile comune cu Uratii. Este normal ca multe dintre distopii sa aiba acele elemente comune, pt ca exact pe schema asta se bazeaza genul distopic: lumea asa zis perfecta, controlul total al autoritatilor, intruzia in viata intima a oamenilor, grupul de rebeli ce traieste in afara societatii si respinge principiile acesteia, eroul sau eroina care crede la inceput ca traieste in paradis, apoi suspiciunile, trezirea la realitate, incercarea de evadare/sabotare a sistemului, revolutie, etc. Bineinteles, exista variatiuni (din cate am observat pana acum, in special in cazul distopiilor clasice), insa majoritatea romanelor distopice sunt construite pe acest schelet.

dark_eyes spunea...

Apare inca o nuvela? Doamne, Lauren Oliver, esti cea mai tare! Multumesc ca mi-ai spus :)
Referitor la paralela facuta de mine cu "Uratii", m-am simtit oarecum datoare sa scriu acel lucru pentru fanii serei care nu mai stiu ce sa citeasca. Desi aproximativ toti cunoscatorii stiu ca o distopie are la baza schema prezentata de tine mai sus, mai sunt si cei noi, care poate nu o stiu. E binevenita totusi o remarca de genul, pentru cei ce vor sa mai invete cate ceva :)
Si acum...inapoi la asteptare. Hai decembrie 2013, stiu ca poti!

roxtao spunea...

Dap! :D Uite aici detaliile:
http://www.goodreads.com/series/52834-delirium

Cristina C spunea...

Salut!

Ai un blog interesant. Te astept pe la mine http://filmandotherstories.blogspot.se/.

:) Numai bine!

dark_eyes spunea...

@Cristina: Multumesc! Acum dau si eu o fuga sa-l vad pe al tau ;)

Eny eNy spunea...

Am dat de un site tare (http://www.bookdepository.com/ ) si ma gandeam ce sa imi comand ..apoi am vazut recenzia ta la delirium ... asta ar fi prima mea carte in engleza sper sa ma descurc cu cititul :)

dark_eyes spunea...

@Eny: Sunt 100% convisa ca ai sa te descurci. Cu primele trei e mai greu, apoi te obsinuiesti si inainte sa iti dai seama ai si uitat ca citesti in alta limba.
Sper sa iti placa cartea si abia astept recenzia :)

Trimiteți un comentariu