Recenzie "Pe aripile vantului"

duminică, 14 octombrie 2012

| | |
What I say: Cartea mea preferata. Da, uite, am spus-o! Nu cred ca "Pe aripile vantului" va putea fi vreodata detronata de nici o carte. Nu cred ca atunci cand imi voi aminti de Scarlett O'Hara sau de Rhett Butler, nu ma voi duce sa iau cartea din biblioteca si sa rasfoiesc paginile in cautarea febrila a acelor pasaje care m-au facut sa sucesc povestea pe toate partile, zi si noapte. Nu cred ca as putea sa o compar cu alta carte. Si nu cred ca ma voi putea opri vreodata din a-mi imagina continuarile lasate sa se invarta anume de acel final deschis. De n-ar fi fost acel final deschis...
Pun pariu ca toti ati pus mana pe o carte clasica la viata voastra. Poate ca va placut, poate ca nu. Surorile Bronte, Jane Austen, alte nume care va par cunoscute. Nu despre asta vorbim. Vorbim despre toate cartile din lume. Pariu ca aveti cel putin o carte pe care, atunci cand ati terminat-o, ati simitit ca va incearca un sentiment straniu. Da, de acela vorbesc. Simti ca ai pierdut un prieten, o parte din tine, ceva ce iubeai si pe care nu vroiai sa-l pierzi niciodata. Sentimentul acela il am si eu, amplificat de cateva zeci de ori. Alimentat de afurisita de recunoastere ca nu o sa mai citesc asa ceva nicioadata. Cum poti sa egalezi maiestria lui Margaret?
Am devenit una cu personajele, iar ele au devenit una cu mine. Au devenit prieteni, dusmani, alte fiinte cu care ma confundam cand deschideam volumul. Stiti sentimentul, nu? Am trait toata povestea cu o intensitate indusa de stilul de scriere al autoarei. Cand Scarlett s-a prabusit in pamantul Tarei, m-am prabusit si eu, simtind sub palmele indurerate moliciunea solului rosu din Georgia. Cand eroina era speriata de razboiul ce batea la usa, am fost si eu la fel de ingrozita, incercand sa gasesc o solutie ca sa scap. Interactiunea cu personajele a fost deosebita, cum nu am mai intalnit niciodata.
Ganditi-va la urmatorul lucru: eu urasc rasismul. Nu suport gandul ca negrii nu sunt egali cu albii. Detest persoanele care cred ca culoarea pielii are importanta si ca persoanele cu tenul mai inchis sunt automat destinate sclavagismului. Zi de zi ma confrunt cu rasismul si incerc sa le arat oamenilor ca nu au dreptate, ca toti suntem egali in fata Lui. Si eu sunt mai inchisa la ten. Stiu cum e sa fi marginalizat din cauza ca pielea ta nu e de culoarea portelanului.
Insa, in timp ce citeam "Pe aripile vantului", toata chestia asta cu negrii mi s-a parut extrem de fireasca. De ce? Din cauza stilului lui Mitchell, din cauza gandirii personajului principal, din cauza povestii. Cate dintre cartile pe care le-ati citit v-au facut sa uitati de proprile voastre concepte, opinii, ganduri? Eu le pot numara pe degetele de la o mana. Insa cartea asta le intrece pe toate.
Ador cartile in care inca se foloseste trasura, doamnele au rochii dichiste si domnii sunt mereu la patru ace, deci e lesne de ce am ales una in care actiunea se petrece in jurul anilor 1800. Insa, spre deosebire de alte dati, in care stiam la ce sa ma astept, aici nu aveam nici cea mai vaga idee, nici macar o presupunere. La inceput am crezut ca e un roman de dragoste, dar dupa un sfert din carte, am abandonat rationamentul. Roman de actiune? Nu se potriveste. Atunci in ce gen se incadreaza "Pe aripile vantului"? Nici acum nu am aflat, dar daca e sa ma iau dupa ce cred as spune ca e un mozaic de genuri: are o poveste de dragoste care iti topeste inima, e un roman de razboi pentru ca prezinta luptele aprige dintre confederati si yankei, e un roman psihologic pentru ca expune detaliat gandirea personajelor, obligandu-ne sa ne transpunem in locul lor si sa analizam situatia. Exista si categoria "roman perfect"? Pentru ca eu acolo as incadra-o.
Daca ar fi sa fac o mini- prezentare, cum m-am obisnuit, aici am probleme serioase. E ca si cum as incerca sa descriu ce se intampla in "Cantec de Gheata si Foc". Aproape imposibil. Pentru ca, desi eroina noastra acapareaza cea mai mare parte din carte, firul ei este foarte des impletit  cu firul altor personaje. Scarlett nu ar fi Scarlett daca nu ar avea un intreg alai in spate. Cam asa e si in viata reala, nu?
Scarlett O'Hara e genul de fata la care toti viseaza. Are parul matasos, de culoarea castanei, ochi verzi ca de pisica ce scanteaza siret, silueta de invidiat si o atitudine greu de obtinut. Rochiile ei sunt cele mai frumoase, plantatia tatalui ei ei una dintre cele mai renumite si este pe departe, cea mai curtata fata din tinut. Cand eroina isi pune in minte ceva, exista o singura varianta: va capata ceea ce isi doreste. Dar dupa cum bine stiti, nu se intampla mereu cum vrei tu, iar viata nu e roz, in cea mai mare parte a timpului. Un lung sir de evenimente o vor transforma pe protagonista, iar la sfarsit, veti ajunge sa o indragiti chiar si atunci cand are momente mai putin bune.
Sigur, acum imi veti spune: de ce sa citim o carte cu o fitoasa de anii 1800? Nu avem destule in viata reala? Si aici vine partea in care eu raman fara replica (pentru aproximativ prima oara in istoria blogului). Pentru ca nu vreau sa va spun, pentru ca n-am cum sa va explic. Dar pot sa va dau un sfat: inchideti ochii (la figurat, bine-nteles) si lasati-va purtati de val. Incercati sa va inlaturati barierele care va constrang mentalitatea si sa va lasati proprile opinii, pareri si ganduri la o parte. Cu alte cuvinte: lepadati-va de voi (oau, suna de parca as fi din Abnegatie sau de la Biserica!). Astfel veti putea primi cartea asa cum se cuvine, si jur ca o sa o adorati. O sa devina cartea voastra preferata! Pe cuvantul meu :)

Titlu: Pe aripile vantului
Titlu original: Gone with the wind
Autor: Margaret Mitchell