Recenzie "Candy" de Kevin Brooks

duminică, 20 ianuarie 2013

| | |
What they said: " LOVE IS DANGEROUS.
Joe is a kid from the right side of the tracks who cares about his music and not much else- until he falls for a girl named Candy. It starts as an attraction, a crush... and the turns into something more like an obsession: Joe wants to be a part of Candy's world, but it's full of things he never gone near before- drugs, violence, desperation. The darker it becomes, the closer he gets t Candy's true identity
Sometimes love means tremendous pain. Sometimes love means  heart-pounding danger. Sometimes love is sweet. But more often stings. Joe is going to try to save Candy from the darkness... even if it means risking everything."

What I say: Cred ca in viata exista cateva carti, nu multe, doar o mana, care te pot influenta si schimba. Care iti dau un anume sentiment atunci cand le citesti. Iti amintesti de ele cand cineva spune "carte buna" si iti aduci aminte perfect de sentimentul ciudat pe care ti l-au produs. Si chiar daca au trecut ani buni de atunci, stii ca te-au marcat intr-un mod in care alte carti nu au facut-o. O astfel de carte este si Candy. Am aflat de ea prin intermediul unui joc inventat de profa mea de engleza, un fel de "sotron al cartilor" cum ii place sa il numeasca, prin care o carte te alge pe tine. Am mai mentionat cat de mult o iubesc pe profa mea de engleza?
Exista foarte putine carti scrise din perspectiva baietilor. Si mai putine sunt cele care prezinta cum se indragostesc ei. Iar Kevin Brooks reuseste cu brio sa ne expuna povestea din perspectiva lui Joe, un baiat care se indragosteste de o persoana nepotrivita. Mi-a placut foarte mult modul in care a descris invalmasala de sentimente care il cuprindeau pe protagonist, facandu-l sa actioneze sub impulsuri pe care, alta data, nu le-ar fi ascultat. A fost placut sa ma aflu pe moment in capul unui baiat, chiar daca am observat cateva (multe) diferente in modul de gandire.
Candy nu e genul de carte tipica, in care doi se indragostesc si singura lor piedica este ca unul are restrictie la domiciliu si celalalt nu poate iesii dupa ora 9 seara din casa. Daca sperati la asa ceva, luati-va alta carte. Povestea lui Brooks vine din realitate, unde nu plutesti pe norisori de vata si iti gasesti sufletul- pereche in trei secunde, ca sa traiesti pana la sfarsitul veacurilor cu el. Din pacate, viata inseamna 99% dezamagiri si 1% culoare roz. Mi-a placut efectul produs de "Candy", acest dus rece care te aduce cu picioarele pe pamant. Si spunand asta, trebuie sa va avertizez ca volumul de fata prezinta un subiect dur. Daca sunteti slabi de inima, sariti peste. Atmosfera este in permanenta una tensionata, chiar si in momentele mai "relaxate", iar finalul nu este fericit. Nici trist. La naiba, finalul ala nu poate fi numit nici cum.
Sentimentele mele au fost confuze pe tot parcursul cartii. Oscilam continuu in privinta lui Candy, dar si a lui Joe. Imi venea sa arunc cartea cat colo, pentru ca nu mai suportam atata actiune, dar daca o puneam jos, imi vea sa mor, pentru ca nu stiam ce se mai poate intampla.Pana la un anumit punct, am ghicit o parte din actiune. De la jumatate incolo, totul a luat o intorsatura neasteptata si oricat de mult vroiam sa imi dau seama ce s-ar mai fi putut intampla, esuam lamentabil.
Stilul lui Kevin m-a impresionat si uneori mi-a adus aminte de "Spulbera-ma", din cauza acelor false propozitii dintr-un singur cuvant. Cartea se citeste destul de usor, iar echilibrul dintre actiune si descriere este perfect, lucru care se intampla la destul de putine carti, daca e sa ma intrebati.
La inceput, cartea pare un roman YA obisnuit, cu baiatul care se indragosteste pe loc de fata misterioasa dintr-un oras mare. Ii cumpara o gogoasa, stau de vorba, pare dragoste la prima vedere. Pacat ca protagonista vine din lumea drogurilor, a prostitutiei si a oamenilor care te omoara fara sa clipeasca. Si Joe isi da seama de asta, mai ales cand Iggy il ameninta ca o sa-i taie gatul daca il mai vede prin preajma lui Candy. Ii ia sfatul in considerare? Da, pana gaseste numarul fetei scris pe un biletel ascuns de ea in buzunarul lui. De acolo, se cam duce treaba cu fereste-te de fata draguta.
Pur si simplu am adorat cartea lui Brooks. Chiar daca e vorba de atatea dependente care imi sunt total straine, cu ajutorul ei am aruncat o privire in lumea din intuneric, din spatele strazilor luminate. Mi-am dat seama ca astfel de oameni sunt acolo, pandind continuu, ca unii chiar au probleme serioase, ca multe fete sunt in situatia lui Candy si nu gasesc o cale de iesire. Unii chiar au nevoie de ajutor, doar ca nu il pot cere. Mai mult "Candy" mi-a schimbat enorm perceptia fata de prostitutie. Mi-am dat seama ca o scurta deprsie si cuvintele oamenilor te pot face sa uiti de tine, te obliga sa te cufunzi intr-o stare din care nu mai poti sa iesi. Urmatorul lucru pe care il stii e ca esti dependent de droguri si ca daca faci un pas gresit, te vei trezii in rai.
Recomand cartea asta tuturor celor care vad dincolo de cortina, care stiu ca in culise viata e amara si care au sentimentul ca ceva trebuie schimbat acolo, care nu se ascund dupa deget cand aud de cuvantul "droguri" si nu judeca mereu din prima. Si o mai recomand celor care stiu ca dragostea exista si nu tine cont de statut, de profesie sau caractere. Ea e acolo si te loveste mereu cand nu te astepti.

Titlu: Candy
Autor: Kevin Brooks
Nr. Pagini: 384