Recenzie "Profesorul" de Charlotte Bronte

duminică, 27 ianuarie 2013

| | |
What they said: " Profesorul este prima opera narativa scrisa de Charlotte Bronte, una dintre cele mai mari romanciere ale secolului XIX-lea. A fost elaborata in 1845, inainte de capodopera Jane Eyre, fiind valoroasa astazi mai ales pentru meritele de cronica a societatii victoriene. Povestea pe care o infatiseaza  cititorilor este fructul experientei proprii, la Bruxelles, unde a studiat limba franceza, in 1842.
Naratorul este William Crimsworth, un orfan care isi deapana amintirile sub forma unei scrisori-fluviu, adresata unui fost coleg de scoala. Eroul principal este eliberat este eliberat de umilintele la care este supus de fratele sau, ca angajat in fabrica acestuia, din Yorkshire. Pleaca la Bruxelle, unde isi gaseste o slujba de profesor. Flirteaza cu directoarea scolii, Zoraide Reuter. In cele din urma se indragosteste de o eleva-profesoroara, considerata de critici personajul feminin cel mai apropiat de realitate al Charlottei Bronte. Dincolo de deceptiile iscate de judecatile personale ale scriitoarei- romanul este plin de elocventa si de miez. Este focalizat asupra relatiei dintre predominanta erotica si identitatea sociala."

What I say: Fiind o mare fana a romanelor de secol XIX, precum si a cartilor scrise de minunatele surori Bronte, nu aveam cum sa ratez romanul de debut a celei mai inzestrate dintre cele trei, Charlotte Bronte. Asa ca, cu prima ocazie, nu am mai stat pe ganduri si mi-am cuparat cartea de la librarie, la un pret minuscul. Parerile pe care le auzisem erau impartite: unii spuneau ca "Profesorul" nu este o carte atat de buna ca si celalalte opere ale lui Charlotte, altii spuneau ca romanul nu duce lipsa sclipirii de genialitate, prezenta in orice alta carte a autoarei. In ciuda acestora, am preferat sa nu tin cont de nimic si sa ma orientez doar dupa propriile ganduri.
Dupa parerea mea, cartea de fata este la fel de buna ca si oricare alt volum al autoarei. Povestea, desi lipsita de actiune, a fost captivanta, iar stilul specific al lui Charlotte, fermecator. Nimic nu ma deconeteaza de la stresul de zi cu zi si ma face sa uit in ce secol traiesc, cum o face cea mai mare dintre surorile Bronte. Descrierea detaliata si atmosfera perfect surprinsa te transpun perfect in Bruxelle-ul anilor 1800, plin de flamanzi si dame elgante, in rochii somptuase. Parca ma aflam acolo, plimbandu-ma linistita pe stradutele populate ale orasului sau ascultand, plina de interes, vocea profesorului Crimsworth. Am facut un salt in timp ca si eroina seriei "Culorile dragostei", doar ca eu nu am avut nevoie de o masinarie, ci doar de putina imaginatie si o carte de genul asta.
Povestea este depanata la persoana I, din perspectiva lui William Crimsworth, un tanar ramas orfan la o varsta frageda. Satul de faptul ca depinde de rudele sale extrem de bogate (si ingamfate), care vor sa ii coordoneze viata dupa placul lor, eroul porneste spre fratele sau, pentru a se angaja la fabrica acestuia. Din pacate, singura lui ruda apropiata este un tiran fara inima, caruia nu ii pasa decat de bani,  asa ca William abandoneaza la scurt timp meseria plicticoasa la care se inhamase si se trezeste in Bruxelle, singur si fara bani, singurul lucru pe care se poate baza fiind o scrisoare de recomandare de la un om pe care il cunoaste mai putin decat ar trebui.
Modul in care evolueaza cartea este unul placut, fara rasturnari de situatie sau prea multa actiune, destul de previzibil. In nici un caz nu alegeti aceasta carte daca vreti actiune. Totusi, complexitatea cu care sunt descrise sentimentele naratorului si povestea simpla de dragoste care se infiripa intre William si Frances nu se poate sa nu atinga coarda sensibila a cititorului, facandu-l sa pretuiasca fiecare pagina citita. De asemenea, personajele sunt astfel construite incat este foarte usor sa te atasezi de ele si pana la sfarsitul cartii ajungi sa le intragesti intr-o masura destul de mare.
Nu spun ca "Profesorul" va fi la fel de bine primita de catre orice cititor. O recomand mai ales persoanelor care au mai citit astfel de opere, care au rabdare si imaginatie si, mai ales, celor care stiu sa aprecieze frumusetea unui roman marca Bronte. Daca va incadrati in aceasta categorie, nu ezitati sa cititi romanul de debut al lui Charlotte. O sa va incante la fel de mult cum m-a incantat pe mine.

Titlu: Profesorul
Titlu original: The Professor
Autor: Charlotte Bronte