Recenzie "Probabilitatea statistica de a te indragosti la prima vedere" de Jennifer E. Smith

miercuri, 13 martie 2013

| | |
What they said: " Cine si-ar fi inchipuit ca patru minute ar putea schimba totul?
Pentru tanara de saptesprezece ani, Hadley Sullivan, aceasta zi pare sa fie una dintre cele mai rele de pana acum...
Tocmai a pierdut avionul, este blocata in aeroportul JFK din New York si e pe cale sa intarzie la nunta propriului ei tata, care se casatoreste, pentru a doua oara, la Londra, cu o femeie pe care n-a vazut-o in viata ei.
Apoi, asteptand sa se imbarce in urmatorul avion, il intalneste pe Oliver. E britanic. Si e foarte dragut. Si o va insoti in noul ei zbor. 
Calatoria de-o noapte trece cat ai clipi, iar Hadley si Oliver se pierd unul de altul in aglomeratia din aeroport, la sosire.
Ii  va aduce oare soarta din nou impreuna?
Desfasurata pe parcursul a douazeci si patru de ore, povestea lui Hadley si a lui Oliver ne vorbeste despre relatiile de familie, despre a doua sansa si despre dragostea la prima vedere. 

What I say: Ca sa incep recenizia pe un ton vesel, titlul acestei carti imi aduce aminte de vorbele profului meu de fizica, care ne vorbea despre principiile mecanicii: "Da, aspura acestui corp actioneaza forta F, dar si o alta forta mult mai mare: forta destinului!". Asta asa, ca o paranteza, dar nu va cer sa va raportati la el, avand in vedere ca eu primesc la test probleme cu mexicani pe biciclete care nu au baut tequila "pentru ca, deh, merge drept si nu l-a prins politia de sombrero". Sau poate ca ceea ce spune el are o farama de adevar...
Cartea de fata, care are un nume urias pe care o sa va rog sa nu ma puneti sa il scriu iar (asa ca, va rog sa ma scuzati daca repet cuvinetele carte/ volum de mai multe ori), face parte dintre acele volume pe care le citesti intr-o singura seara, cu o patura calduroasa si un pahar de ceai in mana. Cu alte cuvinte, este una care te relaxeaza si te deconecteaza, provocand un sentiment frumos de fericire si indeplinire. Nu este o scriitura cu nu stiu cata actiune, sau cu o intriga care promite sa te tina cu sufletul la gura mai tot timpul, dar are propriile ei modalitati prin care te inlantuieste intre pagini.
Trebuie sa va spun ca vroiam sa incerc aceasta carte, dupa ca am citit cateva recenzii favorabile, tocmai pentru ca ma asteptam la ce are de oferit. Si chiar daca ideea de dragoste la prima vedere este destul de cliseizata si tipica genului YA, "Probabilitatea statistica de a te indragosti la prima vedere" reuseste sa se detaseze de restul suratelor ei, sa iasa in evidenta prin modul in care este prezentat subiectul. Mi-a placut cadrul in care se incepe sa se desfasoare actiunea, acel aeroport care, dupa cum spune si Oliver, nu apartine nici de pamanat, nici de cer, ci este suspendat intre cele doua. Cu toate acestea, mi s-a parut ca tema familiei si a problemelor cu care se confrunta protagonista au fost evidentiate mult mai clar decat frumoasa intalnire dintre cei doi. Dupa parerea mea, asta a fost si tema principala a cartii si notiunea pe care a vrut sa o puna in discutie autoarea. Bine-nteles, Oliver si povestea lui au avut o influenta majora asupra sirului de evenimente prin care urma sa treaca Hadley.
Cel mai mult am admirat la aceasta carte complexitatea cu care descrie ce se intampla in sufletul lui Hadley. Mi-a placut modul in care Jennifer reuseste sa trateze un subiect atat de delicat precum divortul parintilor si ceea ce simte copilul prins la mijloc. Slava Cerului, nu am avut ocazia sa experimentez pe propria mea piele aceste sentimente, dar mi s-a parut atat de realist felul in care Jennifer infatiseaza drama prin care a trecut eroina, incat m-am simtit pur si simplu pusa in situatia ei, fortata sa ma lupt cu aceleasi indoieli si accese de manie sau de tristete, care o chinuiau si pe tanara noastra. Totul este foarte bogat ilustrat, atingand si punctand cateva aspecte care ajung, fara nicio indoiala, coarda sensibila a fiecarui cititor.
De asemenea, influenta discutiilor purtate intre cei doi pe parcursul zborului asupra modului in care actioneaza Hadley in final mi s-a parut emotionanta. Nu numai ca volumul de fata indica prin ce trec sute de adolescenti aflati in situatia protagonistei, dar subliniaza si rolul major al iertarii in toata povestea cu parintii care decid sa o ia de la inceput. Este vorba de a doua sansa, pe care toti ar trebui sa o primeasca, chiar daca noi consideram ca nu o merita. Dar cine suntem noi sa judecam? Daca cititi cartea, o sa intelegeti ce am vrut sa spun aici.
Ziua lui Hadley Sullivan risca sa se transforme din ce in ce mai mult intr-un cosmar devenit realitate. Nu numai ca este fortata sa traverseze jumatate de glob, pentru a ajunge la o nunta la care nu doreste mai deloc sa participe, dar pierde avionul pentru Londra, ajungand in aeroport la patru minute de la decolare. Si cum fata nu este un mare fan al locurilor aglomerate si inchise, nici ca poate fi mai nefercita de atat. Protagonista se pregateste psihic pentru un zbor plin de ganduri negre si o una dintre cele mai urate zile din viata ei atunci cand intalneste un baiat britanic foarte dragut, care o distrage de la fobiile si depresia in care risca sa se cufunde. Oliver este o raza de soare in intunericul zilei. Dar poate o calatorie de cateva ore sa influenteze o intreaga viata?
Daca vreti sa petreceti o seara relaxanta in compania unei carti cu adevarat heart melting, volumul de fata e alegerea potrivita!

Titlu: Probabilitatea statistica de a te indragosti la prima vedere 
Titlu original: The statistical probability of love at first sight 
Autor: Jennifer E. Smith 
Editura: Epica
Anul aparitiei: 2012





6 comentarii:

Madalina Bobocea spunea...

Ai o leapsa pe blogul meu!
http://devoratoriidefilme.blogspot.ro/2013/03/leapsa.html

dark_eyes spunea...

Multumesc, acum o fac :)

roxtao.com spunea...

Ce spor ai avut saptamana asta! Eu nici nu apucasem sa las comentariu la recenzia dinainte si deja tu o postai pe urmatoarea :))
Super recenzia, e prima care analizeaza si aspectele mai profunde si face cartea sa para mai altfel. Pana acum, alte recenzii ma facusera sa cred ca e doar o povestioara funny, usurica sau chiar un pic superficiala, dar din ce ai scris aici, ma gandesc ca mi-am format totusi o parere gresita..

dark_eyes spunea...

@Rox: Dupa cum am spus, nu e o carte de genul "Oau, e atat de awesome ca nu o mai pot lasa jos". Dar e relaxanta si pune in vedere destul de multe aspecte interesante. E asemanatoare cu Easy :)

daniel spunea...

@dark_eyes: N-ai spus decat in treacat despre drama lui Oliver, care, mie mi se pare, e mai greu de indurat decat a fi la mijloc intre parinti divortati. Si care cred ca se intalneste mai frecvent in realitate. Oricum, articolul de pe blogul editurii insista exact asupra acestor aspecte mai profunde, tocmai fiindca exista riscul de-a nu fi remarcate de multi cititori. Si, culmea, asta se intampla din cauza stilului, a scriiturii: e o arta sa poti transmite senzatia de relaxare, si ca "se citeste usor", intr-o carte in care sunt abordate subiecte grave si profunde (din pacate pentru receptarea cartii, dar mai degraba din fericire, fara corespondent in experienta de viata a cititorilor).

dark_eyes spunea...

@Daniel: Nu am spus prea multe despre drama lui Oliver pentru a nu strica placerea lecturii, dand un spoiler. Cititorii nu stiu, pana la jumatatea cartii despre ce se intampla cu el, asa ca nu am vrut sa intru in amanunte :)
Pe de alta parte, cred ca am insistat destul de mult ca aceasta carte se bazeaza pe aspecte profunde, ba chiar am si spus ca dramele celor doi sunt adevaratul subiect al cartii. Daca te referi la ce am spus in comentariul anterior, adresat Roxanei, trebuie sa iti marturisesc ca eu o stiu destul de bine si ii spuneam la ce sa se astepte. Dar acest lucru a fost adresat numai ei.
Multumesc pentru comentariu si te mai astept pe aici! Si din ce vad, cred ca ti-a placut mult cartea. Sa stii ca si mie :)

Trimiteți un comentariu