Recenzie "Secta Asasinilor" de Licia Troisi

joi, 7 martie 2013

| | |
What they said: "Dubhe este hoata ce mai tanara de pe Pamantul Soarelui, iar Breasla Asasinilor a hotarat sa o transforme intr-o roaba gata sa ucida la ordin. Dar, in ciuda blestemului pe care il poarta, ea  nu va deveni o asasina, ci o razboinica. Pentru ca sunt vremuri de razboi pe Lumea Pamanteana, la 40 de ani de la infrangerea lui Aster Tiranul. De-o parte se afla necrutatorul Dohor, Cavaler al Dragonului si rege al Pamantului Soarelui, care conduce lupta de cucerire a intregii Lumi Pamnatene. De cealalata, este Breasla Asasinilor, hotarata sa-l readuca la viata pe Aster si cultul sau sangeros. In timp ce se profileaza o alianta sinistra intre cele doua parti, Pamantul Apelor este slabit si neputincios. Numai Dubhe e capabila sa-si ia in mana destinul ei si pe cel al intregii Lumi Pamantene si sa lupte pana la capat pentru pacea unui regat nou."

What I say: Ok, stiu ca am schimbat descrierea cartii, pentru ca cea oficiala nu impresiona cu absolut nimic. Nu stiu, e a doua oara cand patesc asta cu o carte de la Rao . Prima a fost "Setea" si pot sa jur ca ce scria pe spatele cartii nu avea aproape nicio legatura cu continutul. Asa ca nu va speriati, descrierea cartii nu este inventata, este doar luata de pe partea de interior a supracopertei.
Cei care au mai fost pe aici si cei care ma cunosc destul de bine stiu ca am fost foarte, foarte obsedata de prima trilogie a Liciei, si anume "Cronicile Lumii Pamantene". Seria de fata se este un fel de continuare, povestea desfasurandu-se dupa 40 de ani de la intamplarile lui Nihal si Sennar. E ok si daca nu ati citit prima trilogie, pentru ca majoritatea personajelor sunt noi si protagonista asta e foarte diferita de cea din CLP. Insa, ca un sfat prietenesc, va sfatuiesc sa incercati prima oara "Nihal de pe Pamantul Vantului", "Misiunea lui Sennar" si "Talismanul puterii" (cele trei carti care alcatuiesc trilogia). Pur si simplu simtiti cartea altfel.
"Secta asasinilor" a fost la fel de impresionanta. Nu se poate sa nu adori stilul autoarei, modul ei de a face totul sa semene cu un basm, chiar daca e vorba de multe scene de razboi si lupte sangeroase, felul unic in care reuseste sa surprinda personajele si subiectele pe care le trateaza. Punctul forte al acestei carti este "vraja" tesuta de italianca, prin care te prinde in mrejele cartii si te face sa uiti de tine. Am citit primul volum din "Razboaiele Lumii Pamantene"  in doua etape: o dimineata (150 pagini) si o seara (restul de pana la 470). Nu m-am putut dezlipi de ea pentru ca ma gandeam in permenenta la Dubhe.
Mereu am adorat cartile de genul celei de fata. Povestea se desfasoara pe un alt taram, unde este o permanenta epoca medievala (sau ceva apropiat ca si caracteristici), luptele cu sabia sau pumnalele sunt inca in toi si toata cartea are un aer... de poveste. Ceva in genul "Cantec de gheata si foc", numai ca mult mai, hmm, inocent. Naratiunea capata un aer magic si te incurajeaza continuu sa dai pagina dupa pagina. Personajele sunt atat de bine conturate! Desi cartea este scrisa la persoana a treia, stii exact ce se intampla in sufletul fiecarui personaj, precum si modul lui de gandire. De asemenea, o mare surpriza foarte placuta a constat in reintalnirea unor personaje cunoscute si iubite din trilogia anterioara si promisiunea din final prin care suntem asigurati ca vom revedea unul dintre eroii Liciei.
Toata povestea se desfasoara intr-un tandem care alterneaza prezentul cu trecutul. Astfel, cititorul este capabil sa cunoasca trecutul protagonistei, inca din anii copilariei, lucru care serveste in intelegerea misterului ce se leaga de Dubhe si destinul acesteia, dar si prezentul eroinei. Pe parcursul volumului am intalnit doua- trei capitole si din perspectiva lui Lonerin si a lui Yeshol, care m-au facut sa imi formez o idee clara asupra acestor personaje. Aceasta alternate nu a produs confuzii, din contra, are un rol semnificativ in intelegerea intregii carti.
Mi-a placut, in mod special ideea volumului. Daca in Cronicile Lumii Pamantene aveam o protagonista insetata de dreptate, in "Secta asasinilor" eroina este un puzzle complex pe care nu am reusit sa il  rezolv inca in totalitate. Asta nu inseamna ca nu o ador. Dubhe are un trecut extrem de interesant si emotionant, iar viitorul este tot atat de controversat precum personajul insasi. Mi-a placut sa ma gasesc din nou in Lumea Pamanteana, dintr-o alta perspectiva si sa iau parte la niste aventuri care m-au tinut cu sufletul la gura mai tot timpul.
Asadar, in primul volum al noii trilogi facem cunostinta cu Dubhe, o tanara hoata care traieste in Lumea Pamanteana. Din cauza unui trecut negru, precum si a unei personalitati care i-a marcat destinul, fata isi castiga existenta ca talhar platit, furand la comanda pentru a castiga bani. Tot traiul tihnit este spulberat cand asupra fetei se abate un blestem care ii transforma viata pentru toata viata. Acum protagonista este fortata sa paseasca direct in gura lupului, capituland in fata celor care o urmaresc inca de mica. Desi ar fi mai usor sa isi imbratiseze menirea si sa devina Asasin, Dubhe nu poate sa renunte la credintele ei si la spusele maestrului. Dar oare de ce partea se va afla cand va inzbucni razboiul?
O carte care merita citita! Trebuie sa invat cat mai repede italiana, pentru ca nu am rabdare pana la publicarea celor doua volume ramase :)

Titlu: Secta asasinilor (Razboaiele Lumii Pamantene #1)
Titlu original: Le Guerredel Mondo Emerso- La Setta degli Assassini