Recenzie "Circul noptii" de Erin Morgenstern

marți, 16 aprilie 2013

| | |
What they said: "Circul soseste fara veste. Fara instiintari, fara afise lipite pe stalpi sau panouri. E pur si simplu acolo unde ieri nu era nimic. 
Sub cupola corturilor nocturne, in dungi albe si negre, te asteapta intr-o experienta cu totul unica, o sarbatoare a simturilor- poti sa te pierzi intr-un labirint de nori, sa te ratacesti prin meandrele unei gradini luxuriante construite din gheata, sa privesti uimit la contorsionista tatuata care se strecoara intr-o minuscula cutie de sticla si sa te imbeti cu miresme de caramel si scortisoara ce adie ametitor prin aer. 
Bine ati venit in Le Cirque des Reves!
Insa, in spatele norilor de fum si al oglinzilor, se deruleaza o competitie crancena - un duel intre doi tineri magicieni, Celia si Marco- antrenati inca din copilarie sa concureze intr-un "joc" implacabil de catre maestri lor misteriosi. 
Necunoscuta celor doi, acesta este insa o confruntare din care doar unul dintre ei va reusi sa iasa invingator, iar circul este scena pe care se desfasoara o batalie cumplita a imaginatiei si a vointei. 
Dar cand o dragoste profunda, pasionata si magica se infiripa intre cei doi protagonisti, batranii lor maestrii trebuie sa intervina, iar consecintele vor fi periculoase pentru toti cei implicati. 
O poveste seducatoare, plina de aventura, magie si poezie, un basm cuceritor pentru cititorii de toate varstele. "

What I say: Ok, lasati-ma sa incep in forta. Cand cititi partea de sus, va ganditi la un circ, cu doi  tineri care se bat intr-o competitie acerba in tot soiul de trucuri, in timp ce doi batrani care arata foarte intelepti si atotstiutori, ii urmaresc si noteaza chestii intr-un carnetel cu un stilou, care le da un aer de persoane pline de ceea ce imi place sa numesc snobism. Asta pana cand cei doi, cum e normal, se satura si spun "Oh, what the hell!?" si se indragostesc iremediabil, bla, bla, bla... Pai, lasati-ma sa va dezamagesc (da, cum sa nu!) si sa va spun ca nu poate sa fie atat de anost nici daca asta ar fi fost planul initial!
Cartea lui Erin a fost incredibila, uimitoare, unica, o lectura cum nu am mai citit pana acum! Mi-a placut atat de mult incat nici nu am cuvinte sa pun de o recenzie decenta (din nou!). Ma bucur ca in ultimul timp am reusit sa citesc numai carti care mi-au placut foarte mult (cu exceptia volumului trei din Delirium! finalul ala....arhh!).
Cred ca toti ati fost la circ cel putin o data si probabil ca ati ramas cu cateva idei despre atmosfera din acel loc. Cand intri pentru prima oara, te cuprinde un sentiment aparte, pe care nu il regasesti decat acolo, un sentiment de incantare si de nerabdare ce pare aproape magic. In majoritatea timpului, cortul este destul de plin, cea mai mare parte fiind constituita din copii cu zambetul pana la urechi. Apoi vin si miresmele acelea de popcorn, vata de zahar si mere in zahar ars, care te fac sa te opresti si sa scoti banii din buzunar, pentru ca spectacolul nu este spectacol daca nu ai si ceva de rontait in timp ce te bucuri de divertisment. In timpul numerelor, traiesti fiecare clipa cu sufletul la gura si ochii cat cepele, savurand cat mai mult posibil show-ul si popcornul din punga. In orice caz, nu credeam ca pot obtine sentimente atat de autentice prin simpla lectura a unei carti.
Erin are un stil superb. Am senzatia ca ea, ca si personajele ei, cladeste corturile circului prin magie. Fiecare cuvant, fiecare fraza isi cunoaste rolul si se integreaza perfect, formand o imagine de ansamblu cum rar mi-a fost dat sa intalnesc. "Circul noptii" este o poveste, este o experienta care se traieste intr-o perioada cat se poate de lunga. Volumul de fata trebuie "mestecat", ca sa spun asa, trebuie citit cu atentie si trebuie analizat, pentru ca exista atatea lucruri uimitoare pe care le poti rata intr-o clipa de neatentie! Oricat am vrut sa ridic cartea si sa ma reapuc de citit, m-am fortat sa las timpul sa treaca intre un capitol si urmatorul, pentru a-mi acorda timpul necesar intelegerii cu adevarat a tot ceea ce am citit. Autoarea impinge vocabularul pana la limite, fiecare cuvant capatand un nou sens, care abia asteapta sa fie descoperit de catre cititor. Nici nu vreau sa ma gandesc cum suna cartea asta in engleza :) Este un lucru de apreciat atunci cand un scriitor reuseste sa daruiasca unei povesti un inteles atat de profund si de ascuns precum cel din aceasta carte. Pe parcursul lecturii am intalnit enorm de multe simboluri, unele pe care le cunosteam deja, altele pe care a trebuit sa le caut putin, pentru a aduce textul la adevarata lui valoare. Erin are tot respectul meu!
Un alt lucru pe care pur si simplu l-am adorat a fost circul in sine. Intr-un fel, din descriere nu reiese cat de important este acest element pentru intreaga actiune. Te astepti ca el sa fie doar un spatiu de desfasurare pentru batalia dintre cei doi, insa autoarea ii doneaza personalitate si anumite aspecte care il fac, nici mai mult, nici mai putin, un personaj in toata regula. In "Circul noptii", accentul nu cade in mod exceptional pe duelul dintre cei doi, nici pe relatia care se dezvolta intre ei, ci pe o intreaga suma de lucruri marunte, de povesti care se impletesc si se leaga abia la sfarsit, prin ultimele 50 de pagini. Pana atunci, volumul are grija sa te poarte intr-un caleidoscop de culori, care nu au, aparent, nici un fel de legatura.
Personajele au fost uimitoare, construite intr-un mod studiat, plin de migala. Celia si Marco au fost invaluiti pana la final intr-o atmosfera de mister, care starneste curiozitatea instantaneu. Persoanejele secundare sunt exceptionale, fiind incredibil puse in evidenta, desi nu par sa aiba legatura cu cei doi. Cel mai mult mi-a placut de contorsionista. Niciodata nu as fi putut banui adevarata poveste.
"Circul noptii" este o carte care depaseste limitele. Taie granitele si nu ii este frica sa se afirme intr-un mod unic. Este rodul unei munci grele, pe care Erin a tot continuat-o pe parcursul mai multor ani. De asta este atat de speciala.
Asadar, a venit si timpul sa va spun cate ceva despre poveste. Intr-un circ misterios, care pare ca rasare de fiecare data din pamant, are loc o competitie intre un baiat si o fata. Desi niciunul nu a intrat voit in acest duel,  ambii sunt fortati de cei doi maestrii sa concureze unul impotriva celuilalt, pana cand se va declara un invingator. Desi destinul lor pare stabilit, protagonistii nu stiu ca de ei depinde o intreaga suma de destine, precum si cursul unor vieti controversate. Insa, pe masura ce timpul trece si Celia si Marco devin tot mai prinsi in plasa concursului, cei doi se indragostesc, un lucru pe care maestrii au incercat sa il evite si pe care si cei doi ar trebui. Pentru ca nu poate exista decat un castigator...
O recomand cu caldura! Va rog frumos sa incercati cartea lui Erin! Este ceva unic :)

Titlu: Circul noptii
Titlul original: The night circus
Autor: Erin Morgenstern
Editura: Corint
Anul aparitiei: 2011
Site: http://erinmorgenstern.com/the-night-circus/

12 comentarii:

Sayuki spunea...

Oh, tare frumoasa recenzia:) Acum m-ai facut si mai nerabdatoare sa pun mana pe carte<3

dark_eyes spunea...

Multumesc! Inseamna ca mi-am facut treaba :) De-abia astept sa-ti vad recenzia!

Vero spunea...

E fruntea listei de cumpărat la mine, îmi doresc mult cartea și tot ce ai făcut tu a fost să mă faci s-o vreau mai tare. Foarte frumoasă recenzia:)

Anca spunea...

Oh, mon Dieu! După recenzia asta trebuie să îmi cumpăr cartea!! Cred că e perfectă! Defapt, cred că e cea mai bună de la Leda, și nici nu am citit-o! :) ABIA AȘTEPT!

Maria spunea...

Și eu vreau să citesc cartea asta, am auzit tot felul de lucruri bune despre ea :)

dark_eyes spunea...

Multumesc dragelor! Abia astept sa o cititi, ca sa va pot afla parerile :)

Rose. spunea...

Aştept cartea asta mult timp. Abia a apărut şi... wow, ai terminat-o repede! :D De curiozitate, cât ţi-a durat să scrii recenzia? E mare. Şi complexă. Eu n-aş avea aşa multă răbdare :))
Eu sunt deocamdată cu ochii pe concursuri, poate se nimereşte să am noroc la unul. Dacă nu, mi-o cumpăr sigur :)
Te pup :o3

dark_eyes spunea...

:) Pai, de obicei imi ia in medie 30 de minute, asta pentru ca mai fac si pauze de dat din maini... sunt acele momente in care nu imi gasesc atat de bine cuvintele si tot flutur prin aer, ca sa imi vina inspairatie. Culmea, ajuta!
Abia astept recenzia :)

roxtao.com spunea...

E prima recenzie pe care o citesc, desi mai multe persoane au spus despre cartea asta ca e superba in timp ce o citeau inca. Oricum, probabil si daca nu as fi auzit deloc despre Circul Noptii inainte, dupa asa o recenzie as fi devenit curioasa sa o citesc! :D

dark_eyes spunea...

Multumesc :) Sa o citesti cat mai repede, trebuie musai sa vad ce parere ai despre ea!

Krisz spunea...

Romanul mi s-a parut perfect din toate punctele de vedere. Pentru mine cel putin a fost. Citisem recent intr-o recenzie ca a fost plictisitor, ca nu a avut atat de multa actiune, si imi venea sa ma dau cu capul de monitor cand am vazut. Eu am stat cu sufletul la gura permanent, nu stiu cand au avut timp unii sa se gandeasca ca era nevoie de mai multa actiune. Superba recenzie!

dark_eyes spunea...

Multumesc! Da, chiar mi-a placut si mie enorm, este una dintre cele mai frumoase carti pe care le-am citit!

Trimiteți un comentariu