Recenzie "Sub aceeasi stea" de John Green

| | |
What they said: "Îşi vor aminti oamenii de mine? Ce sens are viaţa mea? Ce vreau să las în urmă?

Deşi un medicament miraculos i-a prelungit viaţa, Hazel Grace Lancaster, în vârstă de 16 ani, are impresia că, de când se ştie, a fost „în fază terminală“.
Însă atunci când fermecătorul Augustus Waters, suferind şi el de aceeaşi boală cumplită, apare la întâlnirile unui grup de suport unde merge Hazel, povestea fetei va fi complet rescrisă.
Spirite înrudite, împărţind acelaşi farmec şi acelaşi simţ al umorului, Hazel şi Gus încep o cursă contra cronometru în care învaţă ce înseamnă să iubeşti."

What I say: ‘The fault, dear Brutus, is not in our stars / But in ourselves.”
Acest citat a dat numele uneia dintre cele mai emotionante, mai frumoase si mai heartbreaking carti pe care le-am citit in viata mea. Nu stiu daca a aparut inca la noi, eu am citit-o in engleza *pauza de cautat pe net...nu, nu a aparut inca*, dar cand o sa o vedeti pe rafturile librariilor, trebuie sa o puneti in cos! Nu puteti sa iesiti din magazin fara ea :)
Banuiesc ca ati auzit de cartea asta. Cam toata populatia cititoare o ridica in slavi si spun ca e buna de pus la raftul cu "nu o sa le uit niciodata". S-au spus multe despre "The fault in our stars" si despre autorul ei si chiar daca pana acum,  nu am mai vazut pe nimeni de prin Romania sa o fi citit (sau a mai citit-o? sa imi spuneti daca da, vreau sa fangirl-uiesc cu voi!), cred cea mai mare ingrijorare a mea este ca nu voi putea face o recenzie pe masura capodoperei de fata. E greu sa pui in cuvinte anumite sentimente. Unele nu au o definitie exacta, sunt doar acolo, in cosul pieptului, facute ghem (si mai zice lumea ca nu se stie unde e sufletul!) si nu se pot transpune in ceva atat de concret precum cuvantul. Si tocmai acest fapt imi ofera o portita, o carare pe care am sa o urmez in recenzia mea. Am sa incep cu felul in care John Green reuseste sa puna atatea senimente intr-un dreptunghi de hartie.
Cred ca daca as fi participat la concursul organizat de Libris, prin care ni se oferea sansa sa marturisim de ce citim, unul dintre motivele mele ar fi fost felul in care fiinta mea este inlocuita de vartejul de actiune si simtaminte pe care mi le imprumuta cartea. Pe parcursul lecturii, se formeaza un fel de conexiune intre cititor si carte, conexiune marcata printr-un fel de fir, ca si cel de la telefonul fix, spre exemplu, prin care se scurg toate acele roiuri de cuvinte si senzatii. Cel mai bine ne bucuram de acele volume care ne fac sa uitam cu totul de foame, sete, probleme si ne aspira printre litere, pentru a ne oferi ocazia unei noi vieti. O carte este o noua viata, un nou "eu", o noua poveste, o noua aventura, noi zambete, noi lacrimi, noi suflete, noi probleme, noi solutii, noi iubiri, noi dezamagiri, noi dureri. Despre "Sub aceeasi stea" pot sa spun cu mana pe inima ca este acel gen de carte. Genul care iti ofera tot ceea ce vrei si ce nu vrei la pachet, genul care te tine captiv intre pagini, chiar daca nu bubuie cu actiune, genul care te face sa plangi si sa razi singur, fara sa realizezi ca obrajii iti sunt umezi sau ca poti eclipsa soarele cu ranjetul tau pana la urechi, care iti ofera o noua perspectiva a vietii si care iti da senzatia ca o noua zi este o minune, pana la urma. In timp ce continuam sa inaintez cu lectura, mi-am dat seama ca pot clasifica prietenele noastre tacute in doua mari categorii: volumele care te fac sa fii constient ca sunt alcatuite din cuvinte si fraze, in care nu poti sa plonjezi cu atata usurinta pentru a te adanci prin lumea respectiva, si cele in care toate insiruirile alea de marimea unor furnici sunt doar o cortina, un preludiu pentru simfonia care te cuprinde.
"The fault in our stars" este dincolo de cuvinte. Trebuie simtita si nu citita. La un moment dat m-a surprins in timp ce citeam, si chiar am fost putintel socata de ce am realizat. Cum protagonista are cancer, numele bolii este foarte des intalnit. In cele mai multe cazuri, cand auzim despre acesta afectiune nu ne putem opri sentimentul de mila, pentru ca avem tendinta sa o categorizam drept un lucru grav, deseori fatal (ceea ce si este). Si eu am avut pe cineva in familie cu cancer, asa ca simpla lui pronuntie imi da fiori pe sira spinarii. Totusi, pe la jumatatea volumului mi-am dat seama ca protagonistii aruncau cu "cancer" in sus si in jos, de parca ar fi vorbit de o raceala si eu nu procesam chestia asta! Si atunci mi-am dat seama cum m-a manipulat autorul si cum a fost capabila o bucatica de hartie sa ma faca sa uit pana si de una dintre cele mai oribile intamplari din viata mea.
Si chiar daca mi-a placut enorm stilul de scriere, cel mai tare m-au impresionat tot personajele si replicile schimbate intre Hazel si Augustus. Nici nu stiu ce Dumnezeu sa mai spun, mi-ati putea usura treaba asta citind in saracie "Sub aceeasi stea"!. Poate ca va imaginati ca cei doi sunt afectati de boala, asa ca se tot gandesc la asta si nu simt ce simtim noi in mod normal, nu au grijile noastre, ma rog, sunt la polul opus. Nici ca va puteti insela mai tare. M-a marcat metoda folosita de Green. Tipul asta a reusit sa dea un aer de normalitate incredibil intregii situatii. Hazel e genul de fata sarcastica, cu glume cranky, dar care are un caracter in spate. Nu unul sensibil, sau unul slab, ci unul care ii permite sa fie moale cand trebuie si sa fie si  rezistenta cand are nevoie de asta. Si Augustus este destul de interesant de privit. Nu stiu, cei doi sunt o combinatie care te face sa razi continuu, dar sa si mori de plans in momentele mai blande si emotionante. Sunt un cuplu care te duce prin toate etapele, de la fericire deplina, la o deprimare totala. Un uragan de emotii, ce mai! Tragand linie la subcapitolul personaje, clar cel mai surprinzator lucru este mentalitatea celor doi, precum si comportamentul si trairile lor. Le-am adorat glumele, momentele sincere, frazele filozofice care par sa fie atat de nepotrivite unor tineri de varsta lor, intreaga metafora pe care o reprezinta cei doi... Sunt miezul cartii!
Si stiu ca o sa sune destul de cliseizat, daca nu cumva depasit, dar mesajul lucrarii de fata este absolut fabulos! Nici nu stiu alte carti care sa imi fi oferit o asemenea lectie de viata cum a facut-o "Sub aceeasi stea". Fara predici, fara morala, fara vorbe de duh, scriitura lui John Green iti ajunge in suflet si iti ofera o noua viziune.
Nu o sa va mai dau informatii suplimentare despre poveste cum fac in mod obisnuit, pentru ca partea de la What they said spune destul. Si oricum nu cred ca face diferenta. Daca ati citit ce am scris mai sus, nu aveti nevoie de altceva: fie v-am convins, fie nu.
Spun doar adevarul cand scriu ca nu am mai stat atat de mult la o recenzie in viata mea. De obicei, sunt capabila sa o fac in treizeci de minute, dar de data acesta stau de doua ore la taste. Cred ca e cea mai sincera lucrare a mea (nu ca in altele as fi mintit). Dar cred ca aici am pus cel mai mult suflet. Sper sa conteze :)

Titlu: Sub aceeasi stea
Titlu original: The fault in our star
Autor: John Green