Recenzie "Destine la limita" de Katie McGarry

miercuri, 26 iunie 2013

| | |
What they said: "ATÂT DE DIFERIȚI UNUL FAȚĂ DE CELĂLALT… ŞI TOTUŞI, ATÂT DE POTRIVIŢI.
Nimeni nu ştie ce s-a întâmplat în seara în care Echo Emerson s-a transformat, dintr-o fată populară, cu un iubit sportiv, râvnit de multe dintre colegele ei, în bârfita paria cu cicatrice „monstruoase” pe braţe. Nici măcar Echo nu-şi poate aminti întregul adevăr despre seara aceea oribilă. Tot ceea ce ştie este că vrea ca totul să revină la normal.
Dar când Noah Hutchins, singuraticul teribil de sexy, îmbrăcat cu geaca lui neagră din piele, obişnuit să se folosească de fete, pătrunde exploziv în viaţa ei, cu o atitudine de dur, însă şi cu o surprinzătoare capacitate de înţelegere, lumea lui Echo se schimbă într-un fel pe care ea nu şi l-ar fi putut închipui vreodată. Normal ar fi ca ei doi să nu aibă nimic în comun. Iar cu secretele apăsătoare ale fiecăruia, să fie împreună pare, în mare măsură, imposibil.
Numai că, la răscrucea destinelor lor, normalitatea capătă alte valenţe, şi nebuneasca atracţie dintre ei refuză să dispară. Iar Echo se vede nevoită să se întrebe până unde ar putea forţa limitele, şi cât ar fi dispusă să rişte pentru singurul băiat capabil s-o înveţe cum să iubească din nou."

What I say: Pai, draga Georgi, daca nu ai fi fost tu, impreuna cu FCP-ul ca sa luati cadoul asta awesome unei leftere ca mine, probabil ca mai trecea ceva vreme pana citeam cartea asta. Asa ca va multumesc, gagici, sunteti cele mai tari ever! Si stiti sa faceti cele mai speciale cadouri pentru book nerds :D
Acum, doar eu cred ca editura Epica devine din ce in ce mai awesome?! Pentru ca, desi nu stiam ce sa spun la inceput despre cum vor fi primte aceste carti si viitoarele titluri, mi se pare ca sunt traduse carti tot mai interesante si mai cerute. Ca de exemplu cartea de fata. Trebuie sa recunosc ca am pus de ceva vreme ochii pe ea si mi se parea destul de frumoasa ideea, insa fara o motivatie adevarata s-a cam pierdut in sutele de titluri cu eticheta "to-read". Ia ghiciti cine mi-a dat un impuls si mi-a amintit de ea?
Asadar, multumesc, editura Epica! Sper sa o tineti tot asa, aveti sanse mari sa ajutati tinerii sa citeasca mai mult (si sa faceti cititori ca mine fericiti).
Am citit cartea asta in patru ore si nu am putut face nicio pauza. Nu pentru ca a fost deosebit de captivanta (desi a fost intr-o oarecare masura) si nici pentru ca deborda si dadea pe afara de actiune. De fapt, nici nu prea stiu exact cum sa exprim ce m-a atras la ea. Poate povestea de dragoste, poate povestea tragica a celor doi care se contureaza tot mai adanc pe masura ce inaintezi cu lectura. Sau poate ca atmosfera superba pe care a creat-o autoarea. Si cel mai probabil, toate impreuna. Cert e ca volumul de fata nu a fost pus nicio secunda jos.
Romantica incurabila din mine chiar a apreciat doza serioasa de romance de pe aici. Fiecare moment dintre cei doi a fost flawless, construit intr-o maniera surprinzator de frumoasa. Alternarea perspectivelor a fost o alegere foarte inspirata, astfel incat cititorul a putut observa demersul lucrurilor din ambele unghiuri. Si mi-a placut la nebunie versiunea lui Noah :))) McGarry a reusit intr-adevar sa redea excelent sentimentele, fie ca vorbim aici despre fluturasii din stomac sau despre dezamagire, frustrare sau frica. M-a facut sa simt exact ceea ce simteau personajele, ceea ce a dus la o legatura foarte puternica intre cititor si text.
Totusi, chiar daca romance-ul incadreaza volumul de fata in categoria YA, cel mai mult m-a impresionat povestea ascunsa a celor doi protagonisti. Unele momente m-au lasat fara respiratie din cauza socului si a plot-ului foarte bine inchegat. Si de aceea recomand din tot sufletul cartea asta: pentru ca problemele pe care le trateaza ea in realitate sunt mult mai profunde si mai importante decat s-ar putea crede la o prima vedere. Sper doar ca viitorii cititori sa nu o respinga din cauza genului in care se incadreaza. Da, este adevarat, este o poveste despre tineri, despre dragostea care se naste intre doua caractere aparent total opuse, insa Katie nu vorbeste numai despre asta. Asta e un cadru, un soi de scuza, daca vreti sa spuneti asa, pentru ca nu poate vorbi despre tema ascunsa a cartii atat de fatis. Asa ar fi o carte de psihologie, ce Dumnezeu! Din pacate, sunt destule volume la care poti apela daca vrei numai dragoste si care nu isi propun sa trateze probleme controversate sau ascunse. Daca va doriti o astfel de carte (superficiala, dupa parerea mea) atunci evitati "Destine la limita". Pentru ca lucrarea de fata vrea totusi sa va lase cu cateva invataturi dupa lectura.
Asadar, dupa cum vroiam sa spun si la inceputul paragrafului anterior, daca nu ma luam eu cu filozofia, sper sa cautati mai in profunzime intelesurile cartii. Povestea lui Echo este una extrem de emotionanta si de intortocheata si chiar mi-a placut mult finalul, insa cred ca mai mult m-a sensibilizat ce a patit Noah si istoria din spatele mastii de bad-boy. Suna destul de stereotipic (si este, pana la urma; parca numai de baieti rai cu suflet de mielusel dam in cartile astea...) dar, intr-un fel pe care nu reusesc sa il explic, aici a fost diferit. In carti fantasy pare destul de putin credibil sa se intample, insa aici am fost pusa fata in fata cu o situatie care putea fi foarte bine una reala. Chiar am auzit de cazuri similare, asadar aerul de normalitate pe care mi l-a inspirat nu a adus decat puncte bonus pentru "Destine la limita".
Totusi, sa nu credeti ca scriitura lui Katie McGarry este un lucru extrem de profund si ca toata povestea se da de ceasul mortii pentru a afisa cat de plina de invataturi e. Nu, fratilor, trebuie sa fie enjoyable. Si chiar a fost. A fost lectura perfecta pentru o zi in care vrei sa iei o pauza de la lecturi serioase sau prea mult fantasy. E o carte chiar draguta. Si merita citita!
Personajele... ce mai, le-am adorat! Si cred ca cel mai mult mi-au placut cele secundare, cum ar fi gasca cu care locuia Noah. Cand am aflat ca "Dare you to" (vol. 2 din trilogie) este din perspectiva lui Beth am crezut ca mor de fericire. Serios, desi fata asta m-a calcat pe bataturi in unele situatii, chiar vreau sa vad ce a impins-o sa aiba o asemenea ura impotriva celor populari (nu ca as contrazice-o, uneori oamenii aia sunt o adevarata pacoste, dar se rezolva daca ii lasi in pace si ii ignori). Asa ca abia astept sa citesc volumul; nu ma rabd si il dau gata intr-o zi pe kindle :D
Nu cred ca mai este nevoie de o alta descriere sumara a primei parti, pentru ca cei de la editura au spus, dupa parerea mea, destule. Vreau doar sa stiti ca puteti sa luati cu incredere "Destine la limita" de pe rafturile librariilor si sa o puneti in cos, pentru ca nu o sa va dezamageasca si o sa va lase cu cate ceva de gandit. Cum ar fi ca suntem norocosi ca avem o familie, ca putem merge la scoala sau la servici fara teama si ca avem, totusi, un viitor destul de sigur in fata. Ca avem persoane care ne iubesc si tin la noi si ne sustin in ceea ce facem. Si ca avem speranta pentru ziua de maine, in care se poate implini un  vis.

Titlu: Destine la limita
Titlu original: Pushing the limits
Autor: Katie McGarry