Recenzie "Cand esti vrajitoare..." de Carolyn MacCullough

luni, 1 iulie 2013

| | |
*da, stiu ca asta este a treia recenzie consecutiva; nu, nu stau inchisa in casa si citesc toata ziua, promit ca vor veni si posturi aiurite despre vara*
What they said: " Fiica ta va fi una dintre cele mai puternice vrajitoare pe care le-am avut vreodata in familia noastra. Va fi ca un far calauzitor pentru noi toti.
Tamsin Greene face parte dintr-o familie de vrajitoare cu lunga traditie. In ziua in care s-a nascut, bunica ei a prezis ca va fi cea mai Talentata dintre ele. Dar Talentul lui Tamsin inca nu s-a confirmat.
Acum, la varsta de saptesprezece ani, este eleva la o scoala cu internat din Manhattan, unde macar poate pretinde ca este normala. Insa, in timpul vacantelor de vara, este obligata sa revina acasa si sa lucreze la libraria magica pe care o detine familia sa.
Cand un tanar foarte atragator, profesor la Universitatea New York, intra in librarie intr-o seara si o confunda pe Tamsin cu soar ei mai mare, pentru prima oara in viata ei tanara se simte privita cu respect si admiratie. Inainte de a apuca sa se gandeasca mai bine, accepta sa gaseasca pentru el un obiect valoros si vechi pe care familia lui l-a pierdut cu mai bine de un secol in urma. Dar cautarea se dovedeste a fi mult mai ciudata decat parea la prima vedere..."

What I say: Nu stiti cu cata nerabdare vroiam sa citesc cartea asta. Mi se facuse, de cum am citit prima oara descrierea, un dor nebun de ceva aventuri cu vrajitoare. Si cum volumul de fata imi aducea aminte, intr-un mod foarte ciudat, de filmul "Practical magic" (mama, ce mi-a placut!), eram chiar incantata cand am reusit, intr-un glorios final, sa pun mana pe el.
A fost chiar mai draguta decat m-am gandit! Spre marea mea bucurie, am gasit multe elemente noi, foarte originale, dar si aerul ala la care ma asteptam, atmosfera magica care pluteste in jurul familiei de vrajitori, pe care lumea ii evita ziua, dar ii frecventeza noaptea pentru tot soiul de potiuni. Pe scurt, autoarea a reusit sa impleteasca cu succes miturile mai vechi cu cateva elemente noi autentice. Dar sa detaliez putin mai mult, ca sa va faceti si voi o idee.
Cel mai mult din carte mi-a placut actiunea. Si am fost extrem- ba nu, fanatic- de fericita ca nu am dat peste drama romantica. A fost o picatura minuscula de romance, si aceea foarte putin concentrata. M-am bucurat enorm, pentru simplul motiv ca Carolyn s-a axat mai mult pe curgerea evenimentelor si nu pe problemele amoroase ale lui Tamsin. V-am mai spus ca sunt o romantica incurabila. Don't get me wrong, chiar sunt. Insa, cateodata am nevoie de actiune si un mister cu care sa imi bat capul. Si in cartea de fata am primit ceea ce vroiam :D
Nu stiu cum sa descriu intamplarile din "Cand esti vrajitoare...", insa -nu, nu sunt nebuna- mi-au adus aminte intr-un fel foarte ciudat de Harry Potter si orice carte politista. Partile interesante ale elementului magic au fost, fara indoiala, Talentele magice pe care le stapaneau toti membrii familiei foarte numeroase. Am remarcat  faptul ca unii aveau puteri foarte originale, altii destul de traditionale. In orice caz, nu ma intrebati de ce am sentimentul acela dubios de asemanare, pentru ca habar nu am. Apoi a fost si partea cu doua clanuri de vrajitori rivale, cu o lunga istorie de conflicte in spate. Aici, mintea mea hiperactiva a inceput sa produca tot soiul de dueluri intre vrajitori (dupa care mi-am amintit ca, in cazul de fata, nu se folosesc baghete... epic fail).
De ce carti politiste? Ei, aspectul asta este putin mai concret. De fiecare data cand credeam ca am o pista, ca am descoperit ceva care poate fi previzibil, cartea imi dadea peste nas si continua cu rasturnarile ei de situatie. La un singur aspect ma asteptam: schimbarea conditiei lui Tamsin. Lucru care sarea efectiv in ochi din descriere.
Mi-a placut si stilul de scriere al autoarei. Cartea a fost lejera, cu un limbaj simplu, foarte usor de citit (eu am terminat-o in patru ore). Este perfecta pentru o lectura usoara, cand nu ai chef de probleme existentiale si vrei sa te relaxezi un moment. Misterul care graviteaza in jurul lui Tamsin, precum si atmosfera creata sunt doua componente care vor contribui la savurarea volumului. Asadar, nu ratati cartea asta, mai ales daca sunteti in vacanta!
Cea mai enjoyable parte din "Cand esti vrajitoare..." au fost calatoriile in timp. Actul propriu-zis nu a fost atat de spectaculos, insa personajele pe care le intalnesc Tamsin si Gabriel sunt superbe, uneori amuzante, alteori destul de infricosatoare. Cea de-a doua calatorie mi s-a parut fascinanta, iar originea numelui protagonistei a fost clar un moment in care mi-am permis sa rad, din cauza ironiei. Da, Carolyn MacGullough reseste sa faca de toate :)
Personajele au fost extrem de diversificate, iar relatia dintre cititor- text a fost asigurata cu usurinta datorita caracterelor lor, precum si a schimbului de replici. Sora protagnistei, Rowena, ma ducea mereu cu gandul la vechiul aparat de cafea Rowenta :)) La modul serios: mama ce m-a enervat fata aia! Inteleg perfect de ce sora sa o detesta. Tamsin are niste reactii foarte amuzante uneori si mi-a placut de ea. Gabriel, hmm, cred ca nu am apucat sa il cunosc atat de bine. E inca in perioada de testare. Cel mai tare personaj a fost Agatha, prietena cea mai buna a eroinei, care nu are nici cea mai vaga idee despre cat de diferita este familia Greene. Replicile ei m-au facut sa zambesc de multe ori. Personajele figurante au fost, intr-adevar, surprinzator de bine conturate. La fel si antagonistul. Nu puteai sa nu simti dezgust de fiecare data cand aparea.
Asadar, in "Cand esti vrajitoare..." facem cunostinta cu o familie putin mai neobisnuita... Dar ce spun eu? Familia Greene nu are nimic normal in ea! Poate doar daca consideri ca fermecarea unei persoane cu ajutorul vocii sau gasirea unui lucru pierdut in orice situatie, pentru ca acesta iti vorbeste este ceva comun. Dar poate ca exista o farama de normalitate prin casa lor: Tamsin, o adolescenta de saptesprezece ani a carui Talent nu s-a manifestat niciodata, desi era prevazut ca ea sa fie o mare vrajitoare. Din cauza acestui fapt, eroina evita cat mai mult sa stea cu familia (si mai ales cu scarba de sora-sa) si vine acasa numai cand este nevoita. Insa ce se intampla daca gelozia lui Tamsin, precum si dorinta de a demonstra de ce este capabila, vor duce la rasturnari de situatie neasteptate si chiar la un nou razboi vrajitoresc?
O lectura perfecta pentru o zi "lenesa"! Daca vreti magie, suspans si aventura, aveti cartea potrivita in fata :D