Recenzie "Shadow and bone" de Leigh Bardugo

miercuri, 28 august 2013

| | |
What they said: " The Shadow Fold, a swathe of impenetrable darkness, crawling with monsters that feast on human flesh, is slowly destroying the once-great nation of Ravka.
Alina, a pale, lonely orphan, discovers a unique power that thrusts her into the lavish world of the kingdom’s magical elite—the Grisha. Could she be the key to unravelling the dark fabric of the Shadow Fold and setting Ravka free?
The Darkling, a creature of seductive charm and terrifying power, leader of the Grisha. If Alina is to fulfill her destiny, she must discover how to unlock her gift and face up to her dangerous attraction to him.
But what of Mal, Alina’s childhood best friend? As Alina contemplates her dazzling new future, why can’t she ever quite forget him?

Glorious. Epic. Irresistible. Romance."

What I say: Am inceput "Shadow and bone" pentru ca vroiam sa citesc altceva. Ceva diferit, care sa nu fie distopie, sau un fantasy a carui actiune se petrece in lumea noastra, sau YA. Partea proasta era ca nu aveam chef nici de un clasic. Si ca nu aparuse inca al doilea volum din "Throne of glass" (dar a aparut azi => dans frenetic prin casa). Asa ca m-am gandit ca cea mai buna solutie era sa schimb lumea. Si exact asta a facut cartea lui Leigh Bardugo pentru mine: m-a transportat pe un al taram si m-a facut sa traiesc noi aventuri senzationale. Si mentionez asta pentru a aduce primul subiect in discutie: lumea pe care o creeaza autoarea este un element important si mediculos contruit inca de la primele pagini.
Mereu mi-au placut seriile sau trilogiile in care autorul pune bazele unei noi lumi. Cred ca sunt favoritele mele pentru ca e clar ca toata povestea devine mult mai originala si ca nu o sa te plictisesti de un taram pe care abia l-ai cunoscut. A fost cazul ciclului "Mostenirea" de Christopher Paolini (la care sunt groaznic de in urma cu recenziile; jalnic...), sau al trilogei "Cronicile Lumii Pamantene" de Licia Toisi. Si mai sunt multe cazuri de care promit solemn ca o sa vorbim in viitorul apropiat. Nu ai cum sa nu iubesti sentimentul de a afla atatea chestii noi despre o tara sau un stat sau un regat nou, sa cunosti diviziunile, oamenii, capitalele, obiceiurile. Pe mine ma pasioneaza. Imi da senzatia ca sunt un calator pe meleagurile respective. Sau poate am eu o imaginatie hiperactiva.
In orice caz, Leigh a facut cu adevarat o treaba excelenta cu al sau roman de debut. Ravka, "regatul" in care se desfasoara actiunea, este extrem de bine descris si structurat, uneori surprinzator, pentru ca desi dupa ilustrare pare unul de secol XVI sau XV, exista elemente moderne, cum ar fi pistoalele. De asemenea, atentia mea a fost atrasa de alegerea conceptului de alchimie si stiinta si nu magie, cum s-ar putea crede. Ideea organziarii societatii in mai multe ordine mi-a placut destul de mult, intregul element de "Fold" mi s-a parut o chestie brilianta iar limbajul... O My God! Leigh spunea intr-un interviu ca totul a fost creat de tipul care s-a ocupat si de limbajul dothraki pentru A Song of Ice and Fire. Daca asta nu este awesome, atunci nu stiu ce este. Imi plac influentele rusesti foarte mult (de fapt, imi place destul de mult Rusia) si respect faptul ca tipa s-a chinuit sa nu ia limba asa cum e, ci doar sa se inspire putin din ea. Jos palaria pentru munca depusa.
Pe langa toate acestea, trebuie sa recunosc ca povestea m-a atras enorm de tare atunci cand am pus-o pe raftul de "to-read" pentru aceasta vacanta. Desi nu era exact la ce m-am gandit, cu siguranta ca directia in care a luat-o este mai buna, pentru ca volumul doi imi sopteste atatea promisiuni de si mai bine. Desi dam de ideea unui talent descoperit mult mai tarziu decat trebuia si perioada de "novice" care urmeaza dupa recunoasterea lui, doua elemente de care ne-am tot lovit in carti, intervine un fel de intoarcere la 180 de grade si cursul pe care te asteptai sa il ia toata tarasenia nu se potriveste cu ce are Bardugo in minte. Nu va spun mai mult despre asta, o sa trebuiasca sa o cititi daca sunteti curiosi :P
Un lucru pe care chiar trebuie sa il mentionez este ca (tobele va rog!) cartea asta transmite cu adevarat ceva! Da, stiu, toate cartile iti baga ceva in cap, dar asta are o lectie pe care nu ai cum sa nu o asimilezi dupa ce ai trecut prin ce a trecut Alina, protagonista trilogiei. Momentele in care toata bogatia de care este inconjurata, precum si luxul in care este tinuta si atentia care i se acorda fetei o zapacesc si o fac sa uite cine este, in ce valori crede si de unde vine, cine ii sunt cu adevarat prietenii si care este telul ei... astea sunt lucruri pe care multi le-am simtit pe propria noastra piele. Cand esti in al noualea cer, rasfatat, inconjurat de oameni care te adora si crezi ca totul e perfect si ca aparti acelei lumi... pentru ca in secunda urmatoare sa iti dai seama de toate minciunile care te preseaza, de felul in care te-ai schimbat si ai uitat cine esti, imbatat de faima si comfort sau orice altceva. Va suna ca o situatie cunoscuta? Si da, autoare indrazneste sa administreze palma pentru trezirea la realitate si iti da de gandit o vreme.
Personajele sunt bine construite, desi nu am simtit nicio sclipire din partea lor. E drept, am o slabiciune de fata pentru Mal, dar nu am reusit sa ma atasez de protagonista sau de baiat intr-un mod special, cum am facut-o cu ocazia altor lecturi. Dar Alina are cu siguranta o sclipire si abia astept sa vad cum evolueaza in "Siege and storm". Sper sa devina mult mai puternica, pentru ca are nevoie.
Stilul lui Leigh este unul relaxat, dar se vede ca are darul unui povestitor desavarsit. A reusit sa ma introduca in atmosfera, sa trateze intamplarile cu doza de dinamism si suspans potrivita, m-a intrigat in unele momente, asa ca eu ma declar sadisfacuta si abia astept sa vad ce mi-a mai pregatit :)
Asadar, in primul volum al trilogiei Grisha facem un pas intr-un regat macinat de disperare, Ravka, pe taramul caruia un loc intunecat in care se ascund creaturi oribile ingrozeste locuitorii si separa o parte de cealalta. Intreaga  natiune este lovita de razboi si cu toate incercarile regelui nu s-a ajuns la pace. Speranta locuitorilor o constituie Grisha, persoane inzestrate capabile sa manevreze mica stiinta, luptatorii cunoscuti si temuti din Prima Armata, tratati in mod special inca de mici, cand le este descoperit talentul.
In acesta lume traiesc si cei doi orfani, Alina si Mal, prieteni inca din copilarie, inrolati in Armata pentru a servi tara. Tot ce spera cei doi este sa treaca cu bine de Fold si sa isi continuie pregatirile. Insa totul se schimba in momentul in care pasesc in temutul intuneric si Alina isi descopera destinul.
Alchimie, un strop bunicel de romance, actiune si suspans. O carte numai buna pentru iubitorii genului :)

Titlu: Shadow and bone (The Grisha #1)
Autor: Leigh Bardugo
Nr. pagini: 358
Editura: Henry Holt & Co.

4 comentarii:

Ale Criss spunea...

Suna interesant *imi aduce aminte de Spioana Imperiala, pe car inca trebuie sa o termin*. Si daca tot iti plac genul acesta de carti, TREBIE sa citesti Cantec de Gheata si Foc (daca nu ai facut-o deja, desigur)

dark_eyes spunea...

@Ale: Cum sa nu o citesc :)) E clar saga mea fantasy favorita!

roxtao.com spunea...

Nu sunt tocmai grammar nazi, dar mi-a sarit in ochi: "tipa s-a chinuit sa nu i-a limba asa cum e"
Modifica repejor :D

dark_eyes spunea...

Multumesc mult! Chiar atunci cand ti-am vazut comentariul ma gandeam sa recitesc ce am scris azi noapte. Se vede ca eram obosita...
Oricum, am modificat :) Multu!

Trimiteți un comentariu