Recenzie "Febra neagra" (MacKayla Lane #1) de Karen Marie Moning

vineri, 27 septembrie 2013

| | |
What they said: "Când MacKayla află că sora ei Alina a fost ucisă în Irlanda ─ după ce i-a lăsat un mesaj criptic pe telefon ─, decide să plece la Dublin în căutarea unor răspunsuri.
Dar încercarea de a-l descoperi pe asasinul Alinei o atrage într-o lume de umbre în care nimic nu e ceea ce pare, unde binele şi răul poartă aceeaşi mască seducătoare. Curând, MacKayla trebuie să facă faţă unei provocări majore: să rămână în viaţă şi să înveţe să mânuiască o putere pe care nu ştia că o deţine ─ o putere care îi îngăduie să vadă dincolo de lumea oamenilor, în periculosul tărâm locuit de Fae…
Pe măsură ce pătrunde în enigma morţii surorii ei, iar graniţa între lumi începe să se năruie, adevărata misiune a lui Mac devine tot mai clară: trebuie să găsească misterioasa Sinsar Dubh ─ Cartea Neagră, un manuscris vechi de milioane de ani care conţine între paginile sale încifrate cea mai primejdioasă dintre vrăji  ─, căci cel care pune primul mâna pe ea va deţine controlul total asupra celor două lumi."

What I say: Inca din momentul in care am aflat de "Febra neagra" am vrut sa citesc aceasta carte tot mai mult. Si trebuie sa va marturisesc ca m-au atras patru cuvinte: "fae", "Irlanda" si "mitologie celtica". Nu stiu voi, dar pentru mine au avut efectul unui magnet si nu m-au lasat sa imi iau gandul de la ea. Asa ca va inchipuiti cat de fericita am fost cand am vazut ca editura Leda o va publica. Si coperta. Mor dupa coperta.
MacKayla Lane, Mac pe scurt, nu are prea multe pretentii de la viata. Are un trai bun si vrea sa ramana asa: job-ul este mai mult decat ok, casa parintilor ei are piscina si singura grija pe care o mai poate avea este scoaterea culorii ei preferate pentru oja de pe piata. Totul pare ca merge ca pe roate pana intr-o zi, cand fata primeste o veste care ii va schimba viata- la propriu si la figurat. Sora ei, Alina, plecata in Irlanda pentru studii, a fost gasita moarta pe o straduta laturalnica din Dublin. Insetata dupa raspunsuri si razbunare, odata ce crima a fost declarata un caz fara piste, Mac se aventureaza intr-o lume noua, singura, incercand sa redeschida ancheta, manata de ultimele cuvinte ale Alinei, care ii spun sa gaseasca un lucru de care depinde totul: Sinsar Dubh. Ceea ce nu stie este ca nu e singura care cauta misteriosul obiect si nici singura care ar face orice sa il gaseasca. Si asa va face cunostinta cu o lume pe care nici nu si-o inchipuia: o lume plina de Fae, care ii vor sangele.
Oricat de multe teorii as fi avut despre cartea lui Karen, nu credem nici in ruptul capului ca imi va placea atat de mult. Ma aspteptam sa fie o lectura placuta, ma asteptam sa fie cat de cat originala, insa nu eram pregatita sa dau de o poveste atat de... antrenanta. Care sa ma faca sa ma gandesc la ea in timpul orelor de fizica extrem de plictisitoare si sa ma tina cu sufletul la gura la fiecare moment tensionat. Mi-a placut atat de mult incat, daca volumul doi se va dovedi la fel de bun (sau poate. Doamne da, si mai bun), o voi pune la loc de cinste cu alte favorite.
Nu pot sa spun ca am fost vrajita de la primele pagini. Cum e firesc, ne este prezentata protagonista, o Mac cu comportament de Barbie mai mult decat de eroina kick-ass la care speram si cu o viata monotona. Apoi este aruncata intriga si de acolo ajungem in Irlanda. Unde se produce explozia. Pentru ca din momentul in care Moning a inceput sa descrie Dublinul si pub-urile, am ramas fermecata. Fermecata de atmosfera pe care o creeaza, fermecata de cum introduce subtil magia, fermecata de cum o modeleaza pe Mac si caracterul de care ma voi indragosti. Se foloseste de litere cu iscusinta pentru a tese o lume paralela cu un oras cunoscut, o fata mult mai intunecata, plina de magie, de secrete si de fiinte periculoase, care te pandesc la tot pasul. Probabil ca daca m-as duce acum in Irlanda m-as uita de doua ori pe unde calc, din cauza realismului cu care scriitoarea ilustreaza amestecul de frivolitate in care este invaluita capitala si elementul dark-fantasy regasit in volum.
Sincer, nu credeam ca o sa ajung sa spun toate aceste lucruri despre "Febra neagra" dintr-un singur motiv: protagonista. La inceput, desi nu este prezentata drept o fitoasa scoasa direct din "Mean Girls", atitudinea de Barbie rozomovista, preocupata de haine si lac de unghii pe care o afiseaza te pune pa ganduri. Adica, sa fim cinstiti, cum poti sa iei in serios o protagonista care se vrea, dupa cum spun recomandarile, o noua Buffy, daca respectiva e o tornata de roz si sandale cu toc pana in gat? Ei, va spun eu, toate lucrurile astea devin nule cand citesti despre cum resimte Mac pierderea surorii si despre determinarea de care este capabila. Plus ca toate lucrurile pe care le afla in Irlanda o schimba enorm de mult. Nu, nu pot sa spun ca se compara cu Rose Hathaway sau Celaena Sadorthien, dar sunt sigura ca are un potential (care se dezvaluie din ce in ce mai mult pana la sfarsitulul volumului) pe care il va uitliza pe parcursul urmatoarelor carti. Vad in ea un caracter puternic, oricat de mult sustine ca o sa moara fara fusta ei pastelata. Pariez pe MacKayla :)
Un alt lucru care m-a incantat, dupa cum era de asteptat, a fost fantasy-ul. Stropul ala de mitologie celtica la care speram era acolo, asteptandu-ma, asa ca nu am putut sa nu fiu cat se poate de fericita. Cartea combina foarte frumos ideile originale ale lui Karen si unele aspecte din diferite mitologii, rezultatul fiind unul surprinzator de bun. Pe de-o parte, avem legendele cu Fae, precum si cu puterile pe care le detin. Aici vine momentul in care se imparte si rasa in doua (cum se intampla in mai multe volume cu aceste creaturi): Seelie si Unseelie. Pana aici totul este destul de "traditional". Karen alege sa transforme zanele din partea Unseelie in niste monstrii respingatori si periculosi, dar nu exclude posibilitatea ca cei din Seelie sa fie pe cat de frumosi, pe atat de rai. Consider acest lucru drept unul bun: rareori in viata gasim doar alb sau negru. Cel mai probabil, dam de gri.
Partea cea mai buna din toata aceasta tocana de mitologie au fost simbolurile- cheie. Ideea de Sinsar Dubh, precum si obiectele magice ce apartin de cele doua parti rivale, mi s-a parut exceptionala. Nu de alta, dar mi-a adus aminte de Harry Potter si de Horcruxurile pe care trebuia sa le gaseasca. Sper ca gasirea lor se va dovedi o provocare cel putin la fel de incitanta :) Partea buna din acest volum a fost ca ne-a aratat destul de putin din ce va urma, dar suficient incat sa ne arate ca se va dezlantui un intreg razboi in "Bloodfever" si urmatoarele volume. Abia astept!
Si pentru ca stiu ca toti muriti sa aflati, da, Barrons este awesome, imi place atitudinea lui, ma scoate din sarite de cele mai multe ori, dar tot nu am putut sa il ador la sfarsit. Nu pot sa cred ca a facut ce a facut. Si sunt mai mult decat curioasa sa aflu ce Dumnezeu de creatura se dovedeste a fi si care e legatura dintre el si Fiona.
Asadar, tragand linie la tot discursul de mai sus, va sfatuiesc cu draga inima sa cititi "Febra neagra"! Este un prim volum bun, promite actiune, are suspans, idei creative si o premisa exceptionala. Asa ca sper ca data viitoare cand va opriti intr-o librarie, fie ea virtuala sau reala, veti da cel putin un ochi la cartea lui Karen Marie Moning!

Titlu: Febra neagra
Titlu original: Darkfever
Autor: Karen Marie Moning
Editura: Leda
Anul aparitiei: 2006

• Bloodfever (vol.2)
  • Faefever (vol.3)
  • Dreamfever (vol.4)
  • Shadowfever (vol.5)
Nota: Niciunul dintre volumele de mai sus nu este publicat inca in Romania!
Intrebare: Stie cineva care e treaba cu volumul 6 si "Iced"? Adica, e o noua perspectiva, dar tot avem parte de Mac si gasca? Sau e ceva separat, dar tot din lumea Fever? Daca da, va rog sa ma luminati si pe mine! Multumesc!