Recenzie "Hopeless- Fara speranta" de Colleen Hoover

marți, 29 octombrie 2013

| | |
What they said:  "Sky, elevă în ultimul an de liceu, îl cunoaşte pe Dean Holder, un tip cu o reputaţie îndoielnică, rivalizând cu a ei însăşi. Încă de la prima lor întâlnire, acesta o îngrozeşte şi, în același timp, o captivează. Ceva inexplicabil legat de el îi declanşează amintiri din adâncurile trecutului ei tulbure, dintr-o perioadă aproape ștearsă din memoria ei. Deşi Sky e hotărâtă să se ţină la distanţă de el, insistenţele lui neabătute şi zâmbetul enigmatic îi doboară barierele protectoare, iar legătura dintre ei creşte în intensitate. Însă misteriosul Holder ascunde, la rândul lui, destule secrete, iar de îndată ce acestea sunt dezvăluite, Sky cunoaşte o transformare ireversibilă, iar capacitatea ei de a avea încredere în semeni poate deveni o pierdere colaterală provocată de adevăr.
Numai înfruntând cu mult curaj dezvăluirile crude, Sky şi Holder pot spera să-şi vindece rănile sufleteşti şi să găsească o cale de a trăi şi de a iubi pe deplin. Fără speranță este un roman care vă va tăia respiraţia, captivându-vă şi amintindu-vă de prima voastră iubire."

What I say: Si uite ca am mai citit o carte superba, pentru care trebuie sa multumesc echipei Libris, o librarie online mai mult decat extraordinara, care are grija de cititorii sai, oferindu-le mii de carti, printre care puteti gasi o gama variata si in limba engleza, la un pret accesibil. Si nu uitati de transportul gratuit!
Prima oara am auzit de "Hopeless" cand mi-a fost recomandata pe Goodreads de catre Krisz, careia ii multumesc din tot sufletul. Fara ea, probabil ca mai trecea o perioada pana sa citesc acest volum. Bineinteles, am fost curioasa de cum i-am vazut rating-ul de 4, 57 stele si mi-am spus ca trebuie sa ajung la ea cat mai repede. Si a ajutat si surprinderea cand am aflat ca editura Epica o va publica la noi, in Romania. Asadar, printr-o conjunctura de situatii care imi par si mie greu de crezut (pentru ca s-au aranjat foarte frumos, recunoasteti), am ajuns sa citesc cartea lui Colleen Hoover. Si bine am facut.
"Hopless"o aduce in prim plan pe Sky, o tanara de saptesprezece ani cu o viata destul de normala. Mama ei, chiar daca nu biologica, o iubeste enorm de mult, are cea mai grozava si mai traznita prietena din lume, multi baieti roind in jurul ei si o viata linistita si frumoasa. Ce si-ar mai putea dori?
Ultimul ei an de liceu aduce un inceput destul de ciudat, din cauza mutarii lui Six (prietena ei) si a reputatiei false care ii este atributa pe coridoarele scolii si pare ca Sky a pornit cu stangul. Asta pana il cunoaste, intr-un mod foarte bizar, pe el. Dean Holder. O cauza pierduta, dupa parerea celor din oras. Un caracter violent si instabil, de care ar trebui sa se fereasca, ca sa citam din clasica Six. Si ce credeti ca face fata noastra in schimb? Mda, v-ati prins.
Partea ascunsa e ca niciunul dintre cei doi nu stiu despre secretele pe care la tainuiesc. Ce a cauzat plecarea lui Holder acum doi ani? Ce s-a intamplat inainte ca Sky sa fie adoptata de Karen? Si din ce cauza Holder simte ca o cunoaste pe Sky de mai mult timp?
Cand am inceput cartea, trebuie sa marturisesc ca am crezut-o o poveste tipic YA, desi simpatica. M-a atras caracterul protagonistei, care imi aducea uneori aminte de o prietena, si am ramas putin uimita de starea de normalitate care plana in jurul situatiei. Era clar, din ce citisem pe spatele copertei, ca Sky ascunde anumite lucruri. Totusi, trecusera o suta de pagini, si singurul lucru cu care ma delectam era frumoasa poveste care incepea sa se nasca intre cei doi tineri. Nici nu banuiam cum va reusi Colleen sa ma ia prin surprindere.
Dar pentru ca deja v-am zapacit, eu zic sa o luam, vorba englezului, step-by-step.
In primul rand, trebuie sa subliniez ca, in ciuda aparentelor, "Hopeless" nu este o carte obisnuita. Poate pentru ca multi dintre voi o sa fie tentati sa o asocieze cu "Destine la limita", ma simt datoare sa strig la voi sa nu o faceti. Da, povestea lui Katie a fost mai profunda decat se putea crede, dar nu aveti habar ce ascunde volumul de fata. Aminiti-va asta cand cititi primele 150 de pagini si credeti ca este doar "draguta". Nu este draguta. E mai dura decat puteti crede. Chiar si pe mine, care ma asteptam sa fiu putin zguduita, m-a zguduit bine de tot.
Acum ca va consider informati, desi abia astept sa imi spuneti care a fost reactia voastra cand s-a dat drumul povestii adevarate, putem trece mai departe. Sau poate ca nu.
Se poate sa palavragesc prea mult pe subiectul asta, dar chiar m-a impresionat felul in care a expus autoarea problema. Modul in care a ilustrat atat de bine si de... palpabil sentimentele celor doi, si le-a implantat in pieptul cititorului a fost cel putin coplesitor. Sa trec prin cartea asta a devenit o adevarata aventura, care m-a invatat cu adevarat cat de recunoscatoare ar trebui sa fiu pentru viata frumoasa pe care o am; cat de nesemnificative sunt problemele mele si cum reusim noi, in general, sa facem o drama din ele... Totusi, cel mai mult m-a impresionat modul in care Sky si Holder reusesc sa depaseasca situatiile dificile. Serios, fiecare moment dintre ei imi topea inima. Poate ca o sa credeti ca e doar o poveste siropoasa, care nu poate sa te invete nimic si nu are niciun substrat, dar chiar va inselati. Nu vorbiti niciodata in necunostiinta de cauza, si nu etichetati nimic dupa ceva care va pare voua similar. Vorbesc aici referindu-ma si la viata, nu doar la carti.
Nu o sa spun ca stilul de scriere este deosebit de elevat, sau special, sau ca se compara cu al marilor autori, dar este un stil frumos si simplu, care avantajeaza naratiunea. Uneori, infloriturile, lirismul si elevatul nu sunt necesare; asa a fost si in cazul "Hopeless". Cea care trebuia scoasa in evidenta era povestea, nu maniera in care era expusa. Toata lumina refelctoarelor trebuia sa cada pe partea dificila si depasirea ei, pe fragilitatea aparenta a personajelor, care te uimesc print-un comportament deosebit si nu pe abilitatea lui Colleen de a manui literele. Consider ca scriitoare a stiut ce face. A fost ca si un papusar iscusit: marionetele captau prin frumusete si joc atentia spectatorilor, dar acest lucru ar fi fost imposibil fara acele fire, aproape invizibile, prin care erau coordonate.
Nimic nu a fost fortat, ilogic sau plictisitor. Fiecare scena isi avea rostul. Fiecare actiune a personajelor avea consecintele firesti. Uneori, iti regaseai propriile ganduri in radurile care se asterneau inaintea ochilor, lucru cu care nu multe dintre cartile acestui gen se lauda. Cat despre traumele celor doi... au fost impecabil descrise. Fara dramatism. Fara hiperbolizare. Doar fapte concrete, expuse asa cum erau ele. Partea frumoasa si complicata a fost ca Sky si Holder au pornit in toata povestea asta la fel de nestiutori ca si noi toti. Asa ca, daca in "Mare Tranquillitatis""sau "Destine la limita", personajele principale stiau de la bun inceput care este "problema" lor, in "Hopeless" ne-am intalnit cu o situatie aflata la polul opus. Trebuie remarcata usurinta cu care cititorul este transpus in locul lor, precum si includerea lui in atmosfera. De ce spun asta? Pentru ca nu te poti opri din a-ti pune intrebari. Ce ai fi facut tu in locul ei? Cum ai fi reactionat tu daca ai fi fost pus fata in fata cu situatia aia? Sunt intrebari bune, care te fac sa iti autoscanezi personalitatea si modul de gandire.
Personajele, dupa cum am spus, au fost uimitoare. Sky mi s-a parut genul de protagonista cu care as fi prietena, tipul care nu isi pierde ratiunea in momente tensionate si mereu lasa loc de o gluma. Cel mai mult am adorat felul in care trata gastile de fitoase din clasa. Faza cu dulapul si banii m-a facut sa mor de ras :) Holder este... Holder. Chiar mi-a placut de el. Si de reactiile lui, mai ales spre final. Partea in care afla despre sora lui este induiosatoare si mai mult decat socanta, asa ca am ramas profund impresionata de gestul pe care il face dupa. (Ah, ce imi place sa va pun pe jar cu niste afirmatii- capcane :) Iar Six e partea haioasa a gastii, impreuna cu Breckin. Cumva, fata aia reuseste sa fie un personaj destul de prezent, chiar daca e la celalalt capat al tarii. Ciudat, stiu.
Asadar, dargii mei, cam atat as avea de spus. Sper ca v-am convins sa acordati o sansa acestei carti minunate. Si daca nu eu, sper ca au facut-o alte recenzii, sau notele excelente de pe Goodreads. Cert e ca merita fiecare banut. Asa ca nu imi mai ramane decat sa va urez spor la citit! O gasiti in librarie, printre mii de carti online, care va asteapta sa le devorati :)

Titlu: Hopeless- Fara speranta
Titlu original: Hopeless
Autor: Colleen Hoover