Recenzie "My sister lives on the mantelpiece" de Annabel Pitcher

duminică, 6 aprilie 2014

| | |
What they said: "Ten-year-old Jamie hasn't cried since it happened. He knows he should have - Jasmine cried, Mum cried, Dad still cries. Roger didn't, but then he is just a cat and didn't know Rose that well, really.
Everyone kept saying it would get better with time, but that's just one of those lies that grown-ups tell in awkward situations. Five years on, it's worse than ever: Dad drinks, Mum's gone and Jamie's left with questions that he must answer for himself.
This is his story, an unflinchingly real yet heart-warming account of a young boy's struggle to make sense of the loss that tore his family apart."

What I say: Nu stiu voi, dar in cazul meu, unele carti pur si simplu imi striga ca trebuie sa fie citite. Le vad coperta si simt ca e cartea potrivita, inainte sa fi citit prima propozitie sau putin despre actiune, de pe coperta din spate. E ceva magic poate, ceva ce imi place sa cred ca se intampla mai ales datorita faptului ca mi-am largit orizontul literar si stiu cat de mult conteaza sa fii deschis la minte cand vine vorba de prietenele noastre tacute.
Asa s-a intamplat si in cazul volumului de fata. Poate ca a fost coperta. poate ca pur si simplu a fost o intamplare sa pun mana pe ea, dintre toate zecile de carti aliniate pe bancile de la ora de engleza. Dar in secunda urmatoare m-am trezit cu "My sister lives on the mantelpiece" in mana, spunand ca asta va fi lectura mea optionala pentru ora de reading din semestrul asta. Si abia dupa am aflat despre ce este vorba.
Cartea de debut a autoarei Annabel Pitcher spune o poveste emotionanta. Intreaga lucrare este narata din punctul de vedere al unui pusti de zece ani, Jamie Matthews, care ne introduce in lumea familiei sale. O familie care nu avea nimic special pana in ziua cand sora mai mare a baietelului este victima unui atac terorist musulman, lasandu-si fratele, sora geamana si parintii intr-o criza care nu avea sa isi gaseasca solutia nici peste 5 ani, cand incepe actiunea propriu-zisa. Din contra, totul merge din rau in mai rau: mama ii paraseste si se muta cu noul ei iubit, tatal devine alcoolic iar Jas nu mai seamana deloc cu vechea Jas, chiar daca ea este singura caruia chiar ii pasa de ce se intampla cu mictul nostru protagonist. In urma despartirii, tatal hotaraste ca au nevoie de un "fresh start" asa ca se muta din Londra aglomerata intr-un mic orasel departe de trecut. Insa umbra lui Rose se strecoara chiar si in noua lor casa, urmarind totul din urna de pe polita.
Intr-o incercare de a intelege ce s-a intamplat cu familia lui si de ce toata lumea se comporta atat de diferit, autoarea intra in mintea protagonistului si ne expune intamplarile, precum si gandurile pustiului de zece ani.
Trebuie sa intelegeti de la inceput ca "My sister lives on the mantelpiece" pare o carte destul de simpla si infantila, avand in vedere ca este narata din perspectiva unui copil. Si poate ca ati mai citit si alte volume care au avut ca voce narativa un pici asemanator, insa pot sa va garantez de pe acum ca niciuna dintre lecturile voastre anterioare nu se compara cu aceasta.
Cum spuneam, desi pare destul de simpla la inceput, Annabel Pitcher isi transforma lucrarea in una dintre cele mai frumoase, mai complexe si mai profunde carti pe care le-am citit, abordand probleme delicate precum rasismul, alcolismul, brutalitatea sau anorexia si expunandu-le cu iscusinta intr-o maniera inedita. Desi nu le trateaza "fatis" cum se intampla in alte cazuri, impactul asupra cititorului este deseori mult peste cel scontat, avant efectul unui dus rece. Si cu toate ca cel care ne expune toate aceste probleme este nimeni altul decat Jamie, judecandu-le dupa mentalitatea sa infantila, gasim uneori dovezile unei gandiri mult mai mature decat este normal la varsta de zece ani, redate intr-o maniera subiectivizata, care nu diminueaza sub nicio forma perceptia pe care o va avea cel care lectureaza in legatura cu situatia respectiva.
Povestea este emotionanta si marcanta de-o potriva, lasandu-te in unele momente fara respiratie. Nu se poate sa nu razi la remarcile facute de micutul narator, intrucat felul in care se descurca in unele imprejurari este teribil de amuzant, ca mai apoi sa te loveasca o alta intamplare si sa lase cu un gust cel putin amar. Cred ca cel mai bun mod in care pot descrie "My sister lives on the mantelpiece" este prin a o defini drept un roller coaster emotional. Ca si cititor treci printr-o multitudine de stari contradictorii, intr-un timp destul de scurt, experimentand intr-o secunda o fericire in stare bruta, asa cum numai un copil o poate simti, pentru ca mai apoi sa fi lasat in pragul lacrimilor, dandu-ti seama de anumite aspecte pe care protagonistul nu le poate asimila.
Cu mana pe inima pot spune ca autoarea trece in intregime in pielea persoanjului, mulandu-se perfect pe modul de gandire al baietelului, impunand in acelasi timp lectorului sa faca acelasi lucru. Astfel incat, pe tot parcursul celor 232 de pagini, faci o calatorie in timp, revenind la copilarie, la gandurile din acea vreme si la naivitatea atat de dulce specifica perioadei. Pentru cei ca si mine, care sunt doar niste "copii mai mari" in interiorul lor, volumul de fata va fi mai mult decat o delectare. Cat pentru ceilalti... efectul nu va fi mai prejos! Puteti sa cereti mai multe pareri. Nu m-am lasat pagubasa pana cand nu mi-am convins tatal sa o citeasca. Daca eu am terminat-o in cateva ore, el a facut tot posibilul sa o duca la bun sfarsit in doua zile, timp in care mi-a povestit foarte incantat despre actiune si despre Jamie. Rezultatul a fost cel la care ma asteptam: e una dintre cartile lui favorite acum :)
Stilul de scriere este absolut superb, personajele sunt unele dintre cele mai bine construite si mai frumoase din cate mi-a fost dat sa intalnesc, iar finalul te lasa zambind, cu lacrimi in ochi. Paginile curg foarte repede, cu toate ca actiunea este departe de a fi dinamica sau plina de suspans si te lasa sa iti doresti sa nu se fi terminat niciodata. "My sister lives on the mantelpiece" este mai mult decat o carte: este dovada ca deseori copiii au o perceptie mult mai sanatoasa, desi mai simplista, asupra vietii decat cei mai maturi, este o lectie despre viata, este o marturie a inocentei asupra unor probleme cu care, de cele mai multe ori, nici cei mai intelepti nu se pot confunta cu usurinta.
O recomand cu caldura fiecaruia dintre voi! Este genul de carte care place si celui mai pretentios cititor, indiferent de ce cauta intr-o carte.

Titlu: My sister lives on the mantelpiece
Autor: Annabel Pitcher