Recenzie "Impreuna" de Anna Gavalda

joi, 1 mai 2014

| | |

What they said: "In presa franceza, Impreuna este considerat unul dintre cele mai frumoase romane de dragoste. Cartea, tradusa in peste 40 de limbi, a fost ecranizata de celebrul regizor francez Claude Berri, cu simpatica Audrey Tautou in rolul feminin principal.
Aparut in martie 2004, romanul Impreuna este unul dintre cele mai mari succese ale inceputului de secol XXI in Franta. In viziunea autoarei, oamenii se pot salva numai prin iubire. Actiunea se petrece la Paris, in zilele noastre, in decursul unui an. In roman apar patru personaje principale: un tinar aristocrat, o tinara pictorita fara adapost, o bunica pe punctul sa abandoneze lupta cu viata si un chelner lipsit de maniere. Toti patru ajung sa locuiasca sub acelasi acoperis. Patru oameni care, la inceput, par sa nu aiba nimic in comun si care ajung sa se cunoasca pe ei insisi si sa-si daruiasca iubirea celorlalti. Extraordinara fluenta a romanului se datoreaza stilului direct si alert, vietile celor patru angrenind o adevarata radiografie a Parisului contemporan."

What I say: Nici nu prea stiu cand am luat hotararea sa citesc cartea asta. Si nici de ce. Poate pentru ca am zis ca anul asta o sa citesc tot ce ma taie capul, fie ele carti celebre, nedescoperite, contemporane sau clasice si nu o sa mai tin cont de o lista prestabilita. Am spus ca atunci cand o sa am chef sa iau o carte necunoscuta de pe un raft nu o sa mai gandesc, ci pur si simplu o sa o fac. Si poate ca asa am inceput sa citesc "Impreuna".
Stiam totusi, inainte de a incepe lectura, ca volumul a ajuns la inimile multora din familia mea. Atat mama, cat si tatal si matusa mea au laudat cartea Annei si au recomandat-o tuturor, astfel incat, spre final, au ajuns sa corupa toti prietenii nostri de familie. Credeti-ma, exemplarul nostru e ferfenita. Asadar, am pornit cu gandul ca nu poate fi o carte rea. Totusi, nu pot sa spun ca nu am fost surprinsa cand mi-am dat seama ca pur si simplu ador romanul asta si ca asteptam fiecare secunda libera pentru a mai citi din el.
La inceput, "Impreuna" poate parea o simpla poveste, care aduce cu un chick-lit, potrivit pentru o zi in care nu ai chef de nimic si vrei sa te scufunzi doar intr-o uitare placuta. E tabloul perfect al unor vieti frantuzesti. Totul, de la conversatiile animate la aerul boem al pesonajelor, precum si locatiile prezentate si frumoasa atmosfera tipica tarii te transfera intr-o altfel de lume, intr-o alta cultura, unde ai avantajul de a vizita locuri noi fara a te simtii ca si un turist. Si cum mie imi place tipul asta de loc, care musteste de artisti si oameni care duc viata la nivel de arta, am simtit inca de la inceput o legatura cu "Impreuna", care s-a tot dezvoltat pe parcurs ce inaintam cu lectura, ajungand sa fie una dintre cartile mele preferate.
Deci despre ce este vorba? Nimic foarte complicat (desi, v-am spus, povestea este de milioane!). Volumul Annei Gavalda spune povestea a patru insi, foarte diferiti, din toate punctele de vedere, dar care ajung printr-o conjunctura de situatii sa traiasca sub acelasi acoperis. Paulette, o batranica de 83 de ani, Camille, o tanara artista care refuza sa deseneze din cauza trecutului negru, Philibert, un tanar aristocrat indragostit de istorie si speriat de viata si Franck, un bucatar talentat cu un temperament vulcanic. Anna Gavalda ia firul fiecarui personaj de la inceput si are grija sa il intrepatrunda cu celalalte, creand o adevarata panza. Fiecare personaj se confrunta cu proprii lui demoni si are o adevarata istorie in spate, insa autoarea are grija sa ne arate cum se poate gasi unitate in diversitate, cum fiecare dintre noi isi influenteaza aproapele si cum visele au nevoie de alimentare si rabdare pentru a deveni realitate.
Ei, vedeti ca nu e atat de simplu? Insasi incercarea de a face un mic rezumat cartii mi se pare destul de nebuneasca. Cartea Annei Gavalda trebuie traita si simtita. Si uneori cuvintele murdaresc, dupa cum poate ati avut ocazia sa vedeti...
Si daca a venit vorba despre cuvinte... este incredibil ce poate face femeia asta cu o adunatura de litere. Stilul ei este absolut fenomenal! Anna Gavalda intrece unele limite stabilite de alti autori si incearca sa desprinda cititorul de constiinta si gandurile sale proprii, inlocuindu-le cu scriitura ei. Nu trebuie sa va mirati daca veti gasi in fata voastra exact ce aveati acum o secunda in minte! Si nici cand o sa uitati de voi si o sa lasati vocea narativa sa preia controlul asupra ratiunii voastre. In acel moment, frantuzoaica si-a definitivat magia :)
Am adorat pur si simplul felul traznit si unic al scriitoarei. Cu siguranta povestea nu m-ar fi impresionat atat daca nu ar fi fost maniera ei inedita de a expune intamplarile. Si am jurat ca o sa citesc absolut orice imi pune tipa asta in mana. La naiba, poate fi vorba si de lista ei de cumparaturi! Atata timp cat o sa o descrie in modul ei, stiu ca o sa ma bucur de lectura!
Ah, si mai stiu un lucru: Gavalda stie cum sa te poarte prin toate starile emotionale posibile. Pornind de la zambete, si ajungand pana la hohote de ras si lacrimi, "Impreuna" are grija sa asigure o excursie afectiva completa, rezonand cu cititorul intr-un fel cum doar unele carti speciale o pot face.
Personajele sunt superb construite, avand, dupa cum am spus si mai sus, o intreaga poveste in spatele, dar si in fata lor. Este antrenant si placut, deseori surprinzator, sa le urmaresti evolutia. Si dupa ce lasi in urma 600 de pagini, iti dai seama ca tocmai te-ai despartit de niste noi prieteni, pe care i-ai lasat in siguranta, ascunsi bine intre filele acestui frumos volum. E o despartire care te lasa cu un gust destul de amar, dar si cu un zambet. Si asta este cel mai minunat aspect dintre toate. ''Impreuna" este astfel construita incat sa fie o poveste care te face fericit, in timp ce lacrimi de tristete iti siroiesc pe fata. Iti preda o lectie pe care multi dintre noi o uita: niciodata, dar niciodata nu o sa treci decat prin fericire sau tristete. Viata este o combinatie complicata din ambele, aducand doze diferite in momente diferite. Noi trebuie doar sa stim cum sa apreciem fiecare lucru care vine, cum sa intampinam incercari si cum sa ramanem pe pozitii.
Va recomand din tot sufletul aceasta carte. Daca aveti chef sa cititi ceva usor, dar care sa lase urme adanci, cu siguranta volumul Annei Gavalda este o alegere potrivita. Are toate elementele ce va vor face sa uitati de grjile zilnice si de indatoririle voastre, pentru a mai citi cate o pagina: personaje de care te atasezi instant, o poveste care iti incalzeste inima, o locatie superba, un stil de scriere delicios si niste sfaturi de viata mai mult decat utile.
Asa ca data viitoare cand vreti sa cumparati o carte, incercati-o pe asta :)

Titlu: Impreuna
Titlu original: Ensemble, c'est tout