"Zambeste, fata frumoasa!" de Ana Aspazian si bookcrossing-ul romanesc

joi, 29 mai 2014

| | |
In sfarsit! Dupa lupte seculare cu biologia, matematica, chimia, romana si engleza... am scapat de teze! E de parca nu as mai fi respirat aer curat de o luna, iar acum am prea mult. Am senzatia ca scoala nu trebuie sa se termine, desi mai sunt doar trei saptamani. Si parca vacanta pare un vis prea frumos...

Desigur, mai am o groaza de teste de dat si medii pe care trebuie sa le "ridic", dar nu pot sa nu zambesc la gandul ca am trecut si de anul asta. Vie. Nu nesifonata, dar vie. E mult, avand in vedere cate s-au adunat. Oricum, o sa am grija sa scriu un post despre asta de indata ce ma vad gata, cu diploma de absolvent al celor zece clase obligatorii in mana. Ma simt batrana :))
Astazi o sa povestim, dupa cum v-am promis acum ceva vreme, despre cartea pe care am primit-o de la Ana Aspazian. 
Dupa cum am spus in post-ul in care am mentionat cartea, volumul de fata mi-a fost oferit de catre autoare, de Ziua Internationala a Cartii, prin proiectul acesta numit bookcrossing. Tot ce mi s-a cerut sa fac a fost sa citesc si sa dau mai departe. De altfel, acesta este si logo-ul sub care se desfasoara proiectul de amploare mondiala care pare insa ca ne ocoleste cu "eleganta" mica tara.  Am acceptat cu draga inima, pentru ca, pe langa faptul ca este prima mea colaborare cu un autor, exista sansa sa promovez unul roman. Piata noastra de carte duce lipsa unor tineri scriitori care sa isi doreasca sa scrie pentru tara lor. Suntem  destul de saraci, daca stam sa analizam, la capitolul asta, raportandu-ne la alte tari. Asa ca era clar ca o sa sutin inca de la inceput ideea.
Am primit de la Ana primul volum al romanului, ce are 180 de pagini, pentru o "prima impresie", intregul roman fiind destul de voluminos (536 de pagini). Asa ca m-am gandit ca o sa il tremin destul de repede, chiar daca nu aveam prea mult timp la dispozitie. Nu m-am gandit insa ca am sa ajung sa il citesc in doua reprize de lectura, cautand cu disperare sa ii aflu continuarea.
Nu am avut nici cea mai vaga idee despre subiect. Asta cred ca a fost si farmecul acestui mic "experiment", ca sa il numesc asa. M-a surprins placut intalnirea cu protagonista romanului, precum si faptul ca actiunea se petrece in Romania, in Iasi. Bineinteles ca am mai citit carti a caror intamplari se desfasoara in tara noastra, dar parca cu "Zambeste, fata frumoasa!" am avut o legatura mai stransa. E o contemporana. Nu suntem de aceeasi varsta, dar multe aspecte ne sunt comune. Ne stim, si totusi nu ne cunoastem in profunzime. Stiti poate sentimentul acela ciudat pe care il ai cand te intalnesti cu un necunoscut si simti ca stii persoana respectiva, desi nu te-ai mai intalnit in viata ta cu ea? Exact asa m-am simtit eu pe parcursul lecturii.
Mi-a placut totul. De la modul in care sunt expuse gandurile fetei, pana la randurile de poezie strecurate ici-colo. Rar se intampla sa citesc poezie si sa imi placa, insa cuvintele din volum m-au atins intr-un mod unic, parca rezonand altfel cu mine decat strofele comune pe care le mai vad de prin bancile scolii. Pentru prima oara m-am gandit ca as putea sa caut niste poezii. Poate chiar sa imi gasesc poeti a caror volume sa le devorez.Si ideea asta ma bazaie de atunci, asa ca poate ca am sa ascult de ea la vara si am sa ma las purtata de val. Daca aveti recomandari, sunteti mai mult decat bineveniti sa le lasati intr-un comentariu sau intr-un mail.
Chiar mi-a placut stilul de scriere. Cred ca asta a fost partea mea preferata. Nu as fi fost nici pe jumatate atat de impresionata daca nu ar fi fost atat de bine scrisa. E proza si totusi poezie. Descrierile au fost extrem de frumos realizate, astfel incat Clujul meu a devenit pentru o perioada Iasiul, casa mea a devenit micutul apartament al tinerei, totul s-a desprins dintre pagini si s-a transformat in realitate. Poate ca sentimentul asta a fost amplificat si de faptul ca e tara mea cea despre care citesc... dar tot ma simt uimita in legatura cu cantitatea considerabila de talent pe care am descoperit-o odata cu aceasta carte. 
Nu am sa va spun despre ce este vorba decat atunci cand am sa fac o recenzie in adevaratul sens al cuvantului. Si asta se va intampla abia dupa ce am sa citesc toata cartea, care este disponibila pe site-ul lulu.com, in regim de print-on-demand. Adica printare la comanda, pentru ca "Zambeste, fata frumoasa!" nu si-a gasit inca o editura. Sper sa reusim sa ajutam volumul sa isi gaseasca o casuta.
Si aici vine randul vostru :)
Bookcrossing este un fenomen ce se desfasoara la nivel global. Cu toate acestea, in Romania, foarte putin stiu despre el. Exista asa numite "focare" si pe la noi prin tara, insa nu sunt mai mult de 20 si majoritatea sunt in Bucuresti. In Cluj, spre nemultumirea mea, nu exsta absolut niciunul. Si chiar daca ar exista, nu stiu daca ar face diferenta. Foarte multi oameni iau cartea si o pastreaza. Nu dau cartea mai departe, nu o marcheaza pe site ca si "gasita" si nu vor sa daruiasca mai departe placerea de a citi volumul. Este trist si descurajant, dar este realitatea. Insa nu vreau sa ma dau batuta si sper sa ma ajutati si voi.
In loc sa las cartea in "libertate" pe o banca sau intr-o statie de autobus sau metrou, as prefera sa merg pe varianta controlled release. Adica sa o trimitem prin mail persoanelor responsabile, care chiar vor sa o citeasca si sa o dea mai departe.
Deja am o persoana care mi-a scris despre dorinta de a citit cartea si maine sper sa ajung la posta, ca sa pot expedia coletul. Insa daca vreti sa cititi cartea si suntei seriosi si vreti sa ma ajutati sa aduc macar o parte din bookcrossing si in Romania, puteti sa imi spuneti. Sunt absolut sigura ca pot aranja sa ajunga si la voi.
Nu costa mai nimic. Aveti sansa sa cititi o carte gratis, sa faceti o fapta buna, sa promovati un autor ce char merita sa fie cunoscut. Asa ca haideti sa aratam inca o data ca persoanele care citesc stiu sa se mobilizeze! Haideti sa aratam cat de unita este comunitatea de book blogging din Romania! 

Ne citim in weekend! Pana atunci...va las cu o trupa tot pe limba noastra, chiar daca de pe plaiurile Moldovei.



2 comentarii:

Carti de dragoste spunea...

Pare inetresanta cartea, dar mai interesant mi se pare fenomenul de bookcrossing. Unde as putea afla mai multe detalii despre el, sau cum m-as putea inscrie?

dark_eyes spunea...

http://www.bookcrossing.com/
Site-ul oficial e universal. Iti da el toate detaliile :)

Trimiteți un comentariu